Ik ben vorige maand bij Bonsai Zentrum Munsterland geweest en daar heb ik een paar leuke jonge zaailingen opgehaald. Een paar die ik al een tijdje graag wilde, maar dus ook een Tibetaanse Iep. Natuurlijk denkend aan de besneeuwde bergen aldaar er van uitgaande dat hij wel winterhard zou zijn.
Wel thuis natuurlijk wat informatie opgezocht en nu blijkt hij wat tropischer te zijn dan ik had verwacht.
Ondanks de hulp van google is er toch niet direct heel veel over te vinden.
Mijn vraag dus eigenlijk aan jullie, iemand die er eentje in Nederland heeft? En zo ja, komt hij buiten ‘gewoon’ de winter door hier of toch even op de koudere dagen de schuur in of iets dergelijks?
Alvast bedankt!
hallo, ik moest even zoeken maar het gaat mischien makkelijker als je de botanische naam gebruikt om info op te zoeken.
Ulmus microcarpa ook wel tibaanse iep genoemd.
ulmus parvifolia is ook meer tropisch dan onze eigen iepen en die staan gewoon buiten het jaar rond deze soort heb ik verder geen ervaring mee dus kan het je niet zeggen.
succes met de zoektocht!
Bedankt voor je antwoord. Daar had ik inderdaad ook al naar gezocht, via de wetenschappelijke naam. Kom daar dan voornamelijk informatie tegen over gebied en dergelijke, nog niet veel gevonden over of hij hier kan overleven zonder extra zorg.
Meeste Iepen zijn inderdaad wel aardig winterhard, maar verhaal over waar hij vandaan komt maakte dat ik me wat zorgen ging maken.
Maar ik zal nog eens een zoekpoging wagen, bedankt in ieder geval!
Beetje tegenstrijdig inderdaad.
Hoog in de bergen groeien en dan als bladverliezende boom niet tegen vorst kunnen.
Strenge vorst hebben we in Nederland niet vaak en als hij in de volle grond staat maak ik me sterk dat het een probleem is.
Ik heb Chinese Iep gewoon in de tuin staan. Ook geen probleem. Tuurlijk, als het echt hard vriest gaan de blaadjes kapot maar zodra het weer warm is groeit hij vrolijk door.