In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Australische dennen uit zaden - Wat nu? 1 maand 5 dagen geleden #97411

• Arno S.
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedendag allen. Bij deze een vraag om hulp.
Begin dit jaar diverse zaden (happyseeds.de) van een Australisch den geplant met nu het resultaat zoals op bijgevoegde foto. De boompjes zijn zo'n 15 centimeter hoog. Maar... wat is nu een logisch vervolg?
Moeten deze al gesnoeid worden of moeten de jonge boompjes nog lekker een poos doorgroeien?
Het doel is om mooie kleine bonsai van een centimeter of 30 hoog te creëren. En ja, ik weet dat dat nog een lange weg is :-). Een beknopt stappenplan zou mij heel erg helpen.

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Arno S..

Australische dennen uit zaden - Wat nu? 1 maand 5 dagen geleden #97412

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Beste,
Als het werkelijk een Australische den is, dan spreken we over de soort: casuarina equisetifolia.
Dat is niet echt een den, ik bedoel, hij behoort niet tot de groep van de pinus.
Hij heeft wel naalden en daardoor wordt hij ook wel een den genoemd, maar dat is hij niet echt.
Als je iets van stam wil kweken kan je die plantjes best in volle grond zetten in de lente en flink laten doorgroeien, elk jaar bekijken hoe de groei is en eventueel snoeien om een stramverloop te krijgen.
Elke 3 tot 5 jaar terug uitgraven en de wortels snoeien. Na een jaar of 10 hen je dan misschien een stammetje waar je mee kan starten. Maar ook dan moet je kennis van zaken hebben om dat loof compact en fijn vertakt te krijgen. Dat gaat je zonder begeleiding van iemand die hierin thuis is maar moeilijk lukken denk ik. Ik weet ook niet of die soort gemakkelijk aan backbudding doet.
Misschien heeft iemand meer ervaring met deze soort en kan hij of zij je advies geven?
Ik wens je veel geluk, en vooral veel geduld.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Arno S.

Australische dennen uit zaden - Wat nu? 1 maand 5 dagen geleden #97413

• Arno S.
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Luc, bedankt voor je uitgebreide antwoord. De soort heb ik bij happyseed.de even dubbelgechecked en je hebt helemaal gelijk; het is de casuarina equisetfolia. Ik laat ze dus voorlopig ongemoeid en zal in het voorjaar een mooie plek in de tuin reserveren. Ik heb in het verleden bonsai gehad, dus heb enige ervaring. Nogmaals bedankt!

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren