In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnershulp starterskit 2 maanden 2 weken geleden #97369

• BonsaiTim
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi iedereen,

Ik heb een bonsai starterskit gekocht. Ik ben misschien iets te snel van start gegaan en ben al begonnen met het ontkiemen van deze zaden, zonder aan het seizoen of andere omstandigheden te denken. Nu ik mij steeds meer inlees begin ik te twijfelen of ik hier wel goed aan heb gedaan.

Ik heb de volgende soorten, en ben bezig met ze te ontkiemen. Sommigen moeten eerst in de koelkast en die instructies heb ik netjes opgevolgd, volgens mij gaat het daar nog goed.

Waar het nu fout gaat is dat ik de volgende soorten heb:

- Jacaranda (hier van komen de eerste bomen al boven de grond uit)
- Red Maple (in de koelkast)
- Lilac (in de koelkast)
- Fiscus (geplant)
- Blue spruce (in de koelkast)
- Black spine (in de koelkast)

Mijn intentie was om alle boven binnen te planten. Nu heb ik mij ingelezen en lijkt het erop dat dit alleen mogelijk is met de Jacaranda en Fiscus. Maar de rest moet naar buiten. Nu komt mijn vraag: Als ik ze vanaf begin af aan al buitenzet, komen de bomen dan niet in de problemen door de kou die er straks aankomt? Ik ben bang dat ik in het verkeerde seizoen ben begonnen en dat ze straks allemaal doodgaan. Zijn er manieren om dit nog te redden? Ik heb ook eventueel kweeklampen thuis.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnershulp starterskit 2 maanden 2 weken geleden #97370

• Wout-Moerman
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik verwacht dat het meevalt, en veel keus heb je natuurlijk niet meer. Zet ze in ieder geval niet binnen. De spar, den en esdoorn hebben echt licht, lucht en temperatuurwisselingen nodig die je binnen niet hebt. In de winter vorstvrij houden kan wel, als ze nog erg klein zijn. Maar eerst maar kijken of ze opkomen!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BonsaiTim

Beginnershulp starterskit 2 maanden 1 week geleden #97371

• BonsaiTim
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt, dan ga ik toch maar een rek voor buiten op mijn balkon kopen ter voorbereiding. Misschien is een kas ook optie? Wat zou jij zeggen?

Beginnershulp starterskit 2 maanden 1 week geleden #97372

• Wout-Moerman
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik heb ze zelf nooit in een kas gezet, maar wel met folie afgedekt tijdens vorst. Bij vorst is uitdroging het grootste gevaar en het is dus goed om een windstille plek te creëren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BonsaiTim

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren