Ik heb een eik een tijdje opgekweekt in een emmer en zou er nu graag een bonsai van maken.
Het gaat om een eik met een hoogte van circa 1m en hier en daar wat blad, zie ook foto's.
Er zit ook een kleine eik bij, deze wil ik nog even laten groeien, of in een klein potje doen.
Ik zoek nu advies voor de grotere eik.
Hoe kan ik dit het beste aanvliegen?
Ik ben niet heel erg ervaren in het bonsai verzorgen dus alle tips zijn welkom!
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Verpotten moet je nu niet doen maar je kan deze nu wel inkorten tot de gewenste hoogte dan heeft de boom met al zijn wortels nog tijd voor herstel.
Ik weet niet of je zelf al een idee hebt over de stijl die je wilt.
Ik zou hem deze winter heel kort snoeien (10 cm of nog korter), wortels snoeien en in de volle grond nog een paar jaar laten aandikken. Elk jaar de takken terugsnoeien tot op 1 of 2 knoppen al naar gelang de positie. Bezemsteel is goed mogelijk zo te zien.
Dan in een grote trainingspot of een houten bak nog eens een paar jaar dezelfde exercitie uitvoeren.
Kan hij over of 6 jaar in een kleinere trainingspot.
Nee ik heb nog geen idee over de stijl. Zat zelf te denken om hem te bedraden en de bast wat kromming mee te geven als dat nog kan, maar verder niet.
Zoals gezegd ben ik ook nog vrij nieuw, dus is dit de eerste keer dat ik dit op deze manier aanvlieg.
Ik zal hem in ieder geval nog even in de emmer laten staan, Denk dat ik 'm rond de herfst terugsnoei.
Als ik foto nummer 9 bekijk dan zie ik mogelijkheden voor een geleerden-stijl (literati, bunjin). Dan laat je de stam lang en kies je twee of drie takken in de kroon waarmee je de vorm gaat maken. Je hoeft de stam niet te bedraden denk ik, die vorm lijkt mij al geschikt. Maar de gekozen takken kunnen wel me draad gevormd worden.
Zoek op internet maar eens naar afbeeldingen van bonsai+bunjin+oak voor ideeën.