In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Duranta (Duranta excelsa) levensmoe? 3 maanden 1 dag geleden #97318

  • Jeroen_vdh
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Goededag experts, Ik ben al anderhalf jaar in het bezit van mijn mooie indoor bonsai, de Duranta.

Nu is de boom sinds 2 weken futloos en lijkt levensmoe. Ik heb de volgende dingen al nagekeken:

- Bewatering, altijd iets droog laten worden voordat ik hem goed bewater, ik laat hem uitdruipen voordat ik hem weer terug zet in de schaal.
- Voeding, 1x in de 2 weken vloeibaar bonsai voeding.
- Zonlicht, staat in de ochtend in de zon, voorheen stond de boom op het zuiden waarbij het blad verkleurde en uitviel, door deze reden in minder lange zon gezet.
- Substraat, gekocht in lavasteen, hier staat de boom nog in.

Mijn vermoeden doet doen dat het toch tijd wordt voor een nieuwe bodem, maar hierin ben ik nog te on ervaren. Klopt het ook dat deze soort prima met de zomer buiten kan blijven staan?

Ik ben enorm benieuwd wat jullie mening is hierin, zelf begin ik wanhopig te worden. Op de foto staat hij weer op het zuiden bij het raam, dit omdat ik toch wat wanhopig wordt en dingen probeer.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Duranta (Duranta excelsa) levensmoe? 3 maanden 1 dag geleden #97319

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 416
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo Jeroen,

Duranta wordt naar ik weet zelden gebruikt als bonsai.
Zegt niets dat je hem niet daarvoor geschikt kan maken.

Heb je al gegoogled op internet. Dat wordt vaak vergeten.
Daar kun je ook deze plant en andere struiken en bomen op vinden met alle ins en outs.

In de zomerse periode kan de plant gewoon naar buiten in de volle zon, eventueel
beschermen tegen teveel regen.
Zo 'n plant moet je binnen alleen maar laten overwinteren achter het glas en het liefst op een vensterbank waar de verwarming eronder niet aanstaat. Dit laatste geldt trouwens voor veel planten en "binnen"-bonsai in de winter op de vensterbank. En nu (in de zomer) de plant zo dichtbij het raam staat, kan het zelfs te heet worden.

Wat betreft bemesting en dat lees je ook op internet, geef een 1/2 portie mest van wat je normaal geeft.
Succes met je plant.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeroen_vdh

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Duranta (Duranta excelsa) levensmoe? 3 maanden 1 dag geleden #97320

  • Jeroen_vdh
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt voor je snelle reactie Joop,

Ik was van plan om zaterdag te gaan shoppen voor een Juniper bij dezelfde kweker als dat ik de duranta gekocht heb, ik neem hem gewoon lekker mee en laat hun ook een oordeel geven.

De boomsoort had ik inderdaad vooraf nog even gegoogeld maar hier werd ik zelf niet wijzer van helaas.

Fijn dat dit soort forums in ieder geval een beter beeld geven.

Dank!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Duranta (Duranta excelsa) levensmoe? 3 maanden 12 uren geleden #97324

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 292
  • Ontvangen bedankjes 77
Ik lees dat het een kuipplant is. Zo zul je hem dus als bonsai ook moeten behandelen om hem in leven te houden.
Zomers in de tuin en in de winter in de orangerie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Jeroen_vdh

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts