In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer palmatum garnet 5 maanden 3 dagen geleden #97134

  • van Rossum
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste leden,

Ik heb sinds 9 maanden een Acer palmatum garnet. Eind afgelopen zomer gekocht en boom groeide destijds goed, nadat ik heb in een trainingsschaal had geplaatst en enkel zwarte bonsai aarde van een tuincentrum.

Afgelopen maart verpot in dezelfde schaal in een substraat van 1 deel akadama, 1 deel bonsai aarde, een heel klein deel lava steen en 2 delen puimsteen. Onderin de pot een laag lavasteen geplaatst voor de drainage.

Het water loopt goed weg uit de pot na watergift. Watergift dagelijks rond hetzelde tijdstip 19:00-20:00. Geef voldoende water totdat water onder uit de pot loopt. Heb nog geen dat gemist water te geven sinds groeiseizoen. Grond voelt dagelijks voor watergift nog redelijk vochtig aan. Ook nu de temperatuur hoger was.

Boom stond groot deel van de dag in volle zon, maar vanaf de namiddag niet meer. Eergisteren maar een plek gegeven met meer schaduw gezien de hoge temperaturen. Helaas lijkt de boom steeds verder achteruit te gaan.

Bemest op 26 april voor het eerst na verpotten, even mee gewacht ivm mogelijk beschadigen wortels door te vroege bemesting verpotten.

Lang verhaal, maar heb getracht zo duidelijk mogelijk te zijn: zou iemand mee kunnen denken hoe de boom te redden? Alle tips en suggesties zijn welkom. Alvast bedankt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by van Rossum.

Acer palmatum garnet 5 maanden 2 dagen geleden #97135

  • Niwaki
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 11
Heb je bij het verpotten ook de wortels gesnoeid?

's Avonds watergeven is minder ideaal dan bijv. 's morgens vroeg en de afgelopen dagen is het vrij warm geweest waardoor de grond mogelijk toch te snel uitdroogt gedurende de dag.

Ik zou de boom voorlopig niet meer in de volle zon zetten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer palmatum garnet 5 maanden 2 dagen geleden #97136

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 416
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo .... Van Rossum,

In principe is de samenstelling van het substraat niet verkeerd.
Goed waterdoorlatend.

Buiten het hoogseizoen geef ikzelf alleen s-morgens water als de grond/substraat nog net klam aanvoelt.
Mijn idee en dat is wat ik vroeger heb geleerd, is dat de boom de hele dag met dat water uit de voeten kan en iig s-avonds
niet met natte wortels de nacht in gaat, zodat wortelrot kan worden vermeden.
Als er s-avonds water wordt gegeven, is dat mogelijk.
Als de grond/substraat nog goed vochtig is, zoals je schrijft, is het misschien beter tot de zomer het water geven een dag over te slaan.
Dan kun je s-avonds controleren of het nog in orde is.
In de zomer met flink hoge temperaturen kun je de boom als het nodig is s-morgens en s-avonds water geven.
Dus pas water geven als het nodig is en niet volgens schema!!!!

Acers zijn in de regel erg zongevoelig, dus je hebt er wijs aan gedaan hem nu in de schaduw te zetten.
Ik hoop voor je dat hij in leven blijft, maar misschien is het raadzaam hem voortaan bij oplopende temperaturen en flinke zonneschijn eerder in de schaduw te zetten.

Voor nu zou ik ook even wachten met mest geven totdat de boom tekenen van herstel laat zien en mogelijk nieuw blad geeft.

Succes met je boom.

Bonsaigroet, Joop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts