Hallo Marco,
Je hebt ten dele gelijk.
Eerst even over het woordgebruik grind, grint of split.
Grind of grint is in feite hetzelfde, natuurlijke afgeronde kiezels tussen 2 en 60 mm groot.
Split zijn in feite gebroken stukje kiezels, scherp dus, zonder afronding.
Ik heb steeds het woord grind gebruikt, dat was in feite niet goed, maar ik gebruik dus split. dat is fijner dan grind/grint in het algemeen.
Voor grote plantenbakken is het zeker erg zwaar en ik gebruik het alleen maar in trainingsbakken/kratjes die vrijwel een vaste plaats hebben.
Kleinere kratjes kan ik goed tillen en verplaatsen, geen probleem.
Je hebt nog geen antwoord gegeven op mijn vraag of je zelf ook ervaring met kweken in grind/t of split hebt.
Wat betreft water vasthouden: als ik water heb gegeven en ik ga na een paar dagen met mijn vingers een beetje dieper door het split, is het op z 'n minst nog vochtig, maar zeker niet zeiknat, want het heeft ook een goede drainage wat ik al eerder schreef.
Mest geven: als het split op bv 5 cm diep nog steeds vochtig is, blijven daar ook meststoffen in het vocht vastzitten wat weer aan de wortels wordt afgegeven.
Je schreef: "grind houdt geen water vast" en "het wordt te snel te nat " nu spreek je jezelf tegen.
Over de wortelkluit, de tijd zal het leren. Ik gebruik het nu +- 1 jaar maar de nieuwe scheuten vliegen de stronken, stammen of takken uit. Dan mag ik daarmee best wel zeggen dat ik er goed resultaat mee heb.
En als de scheuten aan alle kanten eruit vliegen, blijven de wortels ook niet hetzelfde.
Bij de 1e verpotting zal ik je een paar foto 's sturen.
We zijn het niet altijd met elkaar eens en in elke hobby zijn er meningsverschillen maar ik denk dat het een kwestie van ervaring is met het kweken in split.
Bij het 1e gebruik van bv akadama of kattenbakgrit, of andere substraten waren onbekenden daarmee misschien ook (licht) cynisch.
Kortom er zijn waarschijnlijk meerdere wegen die naar Rome leiden.
Bonsaigroet, Joop