Hallo Jan,
Je bent in het bezit van een vrij commerciele vorm van een vermoedelijke Ficus die heel erg is doorgeschoten wat betreft groei.
Geeft allemaal niks, ik ga je proberen te helpen.
Wat je zelf al voorstelt, wat betreft inkorten, zou ik zeker doen.
Niet nu maar even wachten tot de lente.
Ik zou hem afzagen net na de grote pluk groen na de 3e bocht, gerekend vanaf de wortels.
Niet schrikken van het witte vocht wat vrijkomt uit de zaagsnede, dat stopt vanzelf.
Mogelijk zal de boom ook wel wat blad laten vallen, dat je denkt dat hij dood gaat, maar bij Ficus gaat dat vaak zo.
Van het rechte afgezaagde deel kun je als je dat wilt nog een nieuw boompje maken. Kijk even op internet om Ficus te stekken.
Zo te zien staat de boom nu in een heel laag potje en ik vermoed zonder ontwateringsgat in de bodem van de pot wat hij wel nodig heeft, als mede een schotel om het lekwater op te vangen.
Zet hem dan wel in een diepere pot, waarbij je de boom wel iets dieper in de pot mag zetten dan nu.
Als "grond " kun je potgrond gebruiken, gemengd met 50 % heel grof zand.
Nu moet de boom binnen in huis staan op een heel lichte plaats bv voor het raam, maar niet boven de CV.
Tegen de zomer kan hij naar buiten tot de herfst en kan hij "vitamines" opsnuiven.
Bonsaigroet, Joop