Hallo Wishand,
wat je schreef over bakpoeder heb ik nog nooit iets van gehoord om het te gebruiken voor in bonsaigrond/substraat.
Om eerst even te beginnen met de pot en je boom. Je hebt deze boom gekocht als bonsai en heeft voor een leek ook wel die vorm, maar hij heeft wel een heel commercieele vorm en er moet nog veel aan gebeuren eer het echte bonsai is.
Vat het niet als kritiek op, maar om te weten waar de boom nu staat op de "bonsai kwaliteitswaarderingsladder".
Met dat in het hoofd, hoeft de boom niet perse in een mooie bonsaipot te staan en kun je volstaan met een willekeurige pot met afwateringsgat en kun je met de tijd over een jaar van pot veanderen.
Maar als je wilt kun je hem natuurlijk wel in een echte bonsaipot zetten.
Via dit forum kun je ook mooie potten en veel meer benodigde bonsaispullen bestellen en laten thuis bezorgen. Kijk daarvoor onder "SHOP" rechts bovenaan deze blz. (ik heb geen aandelen daarin!)
Ik denk dat je lavasteentjes wel flink groter zullen zijn als zand, maar waterDOORlatend zal het zeker zijn.
Eerst een laagje lava van een paar cm onderin de pot, daarop een laagje van je Pokon-bonsaigrond bv 4 cm, boom erin en aanvullen met Pokon-bonsaigrond.
Lava is wel flink scherp en kan mogelijk de wortels beschadigen. Andere bonsaiisten gebruiken vaak "bims" wat in feite dezelfde oorsprong heeft maar glad van structuur is.
Als je een pot in huis hebt, zou ik de boom gewoon in de pot zetten zoals ik hiervoor omschreef en de eerste paar jaar niets aan de wortels doen. Als je boom nog leeft, heeft hij waarschijnlijk wel iets moeten doorstaan, omdat al z 'n blad er al af is gevallen. Maar iepen zijn vrij taai en vergevingsgezind.
Houdt de boom gewoon een beetje in vorm.
Knip de langere takken naar boven toe steeds iets korter, zodat je een piramidevorm krijgt.
Alle dunnere takjes, als ze bv 6 a 8 cm lang zijn, inkorten tot 2 bladparen.
Verder alle takjes (liefst met een scherpe bonsaischaar) afknippen die recht omhoog of omlaag groeien.
Dan heb je al een aardige selectie gemaakt.
In het begin zal de boom misschien een beetje kaal zijn, maar in nieuwe grond en in een flinke pot zal hij weer flink groeien.
Water geven alleen als de boom het nodig heeft en niet bv 1 x per 2 dagen als regel.
Vanaf het voorjaar af en toe een beetje mest geven tot het najaar.
Zolang het vriest de boom nog even binnen houden, als het kan voor een raam met veel licht, niet te warm en zeker niet boven een verwarming zetten.
Bonsaigroet, Joop