Hallo Wouter,
Welkom op dit forum.
Om een boom met "problemen " te hebben is niet leuk.
Maar als ik de foto's zie, is het niet dramatisch.
Niet goed maar ook niet slecht.
Wat je beschrijft wat betreft water- en mestgift lijkt mij goed, alsmede de plaats buiten. Voor de maanden juli en augustus en na oktober geen mest meer geven. Pas inderdaad op dat je de boom niet al te lang in de zomerperiode in de brandende zon zet, ook al kan Ulmus best wel wat verdragen. Geef de boom ruim water maar laat hem niet helemaal uitdrogen. De grond moet nog net een beetje klam aanvoelen, eer je weer water geeft.
Op de foto's kan ik niets zien van spint of een andere reden dat de boom af en toe wat blad verliest.
Het kan zijn dat de boom al een tijd in dezelfde pot en grond staat, (door de boven de grond liggende wortels ) maar momenteel kan de boom niet meer verpot worden. Dat zal aanstaand voorjaar worden. (maart-april, als er geen vorst meer is) Je kunt de grond in de pot tijdelijk wel iets aanvullen met een mix van potgrond en heel grof zand (50%-50%)
Je hebt iig tot de zomer genoeg tijd om op dit forum of op internet-filmpjes te zoeken hoe je de boom moet verpotten en in welk substraat.
Jouw bonsai verdient wel een kleine snoeibeurt. Voor je 1e werkzaamheden aan jouw bonsai voor nu zou ik zeggen, pak een heel scherpe schaar, (bij gebrek aan een goede bonsaischaar) en doe het volgende:
-kort alle lange zijtakjes in waar meer dan 6 tot 8 blaadjes aan zitten en laat per takje 2 blaadjes over.
-knip zijtakjes af die verticaal naar boven of naar beneden groeien, alsmede zijtakjes die elkaar kruisen daar knip je er 1 van weg. Laat een paar millimeter van dat takje zitten.
Er zijn misschien nog meer foute takjes, maar dit is om te beginnen wat je moet doen.
De boom zal na de knipbeurt misschien een beetje kaal ogen, maar dan heb je wel een redelijk goede basis waarmee hij verder kan.
Ulmus groeit altijd heel snel dus binnen korte tijd is je boom weer vol in blad en kun je de nieuwe uitlopers weer knippen, met hetzelfde principe.
Succes en bonsaigroet, Joop