hallo Hummingbird,
welkom op dit forum en ik hoop dat je veel plezier beleeft aan je toekomstige bonsaihobby, als je genoeg geduld hebt.
De vragen die je stelt, zijn iig goed en heel gericht.
Ik zou de Acer Katsura, of in een grote pot of in de volle grond zetten, gedurende een aantal jaren en flink laten groeien.
Dat is om hem een voldoende dikke stam te geven, zodat hij meer uitstraling heeft en meer takken geeft, waaruit je weer een toekomstige stijl kan kiezen.
Een boom in een bonsaipot zetten, wordt in het algemeen genomen, veel te snel gedaan. Een bonsai moet eerst bepaalde mogelijkheden en uitstraling hebben en niet een paar zielige takjes in een pot, het moet wel op een boom lijken.
Een boom, moet, eer het een bonsai kan zijn, aan veel eisen voldoen.
Voor de vorm/stijl van een bonsai, moet je ook een bepaalde bonsaikennis van bonsaistijlen hebben, wat de mogelijkheden zijn om een bepaalde "ruwe"boom te kunnen vormen naar een prebonsai.
Ik denk zelf, dat het dan ook beter is je aan te sluiten bij een bonsaiclub bij je in de buurt, waar men je goed advies kan geven.
Echt goed advies nav. een getoonde foto, kun je in feite niet via een forum krijgen. Dat is allemaal 2 dimensionaal advies. Op een foto kun je geen diepte zien. Als je advies over een bepaalde boom wilt hebben moet dat meestal 3 dimensionaal beoordeelt worden, door mensen die daar kennis van zaken hebben.
Het is leuk om nu al jonge boompjes in een pot te hebben, maar als je verder wilt met bonsai, moet je iig. veel lezen over bonsai en naast je jonge boompjes in pot, vast een (pre-) bonsai aanschaffen, waar je vast veel ervaring mee kan opdoen.
Maar je moet eerst leren een boom in leven te houden, leren snoeien en een bepaald model te geven en te houden.
Op dit forum is daar ook veel over te vinden.
Succes en bonsaigroet van Joop.