Eind 2020 had ik een grote geabimeerde stronk van het containerpark meegebracht.
Door de negatieve reacties hierop (in de zin van: had het laten liggen), heb ik deze in eerste instantie niet opgepot, maar nadat hij na maanden van 'in de tuin liggen', zelfs met bevroren kluit, toch begon uit te lopen, heb ik hem toch maar in een mortelkuip geplaatst.
Het bleek een eunonymus of kardinaalsmuts te zijn.
Deze krijgt takken met mooie gevleugelde kurklijsten en mooie rode bladeren in de herfst (heb ik geen foto's van).
Hier had ik reeds een topic van gestart, maar het leek me handiger een nieuw topic te starten met de juiste soort in de titel:
www.bonsaiempire.nl/forum/48-help/18736-...ntainerpark?start=10
Hij heeft nu 2 groeiseizoenen in die kuip gestaan en ik zou er toch mee verder willen.
De takken die er ondertussen aan zijn gekomen, zijn echter niet meer te bedraden, redelijk stijf en ik denk dat de kurklijsten dan zouden kapot gaan.
Daarom dacht ik om deze er allemaal weer af te knippen, de stronk te verpotten in een wat meer handelaren kuip en de nieuwe uitloop van in het begin te bedraden.
Ondertussen weet ik welke stukken nog leven (waar uitlopers op gekomen zijn) en kan ik hier rekening mee houden ivm takselectie en bedraden.
Denken jullie dat dit een goede aanpak is?
En in welke periode voor ik dit best uit?
Snoeien lijkt me nu een goede periode en verpotten wachten tot het voorjaar?
Alhoewel, als ik zie hoe sterk deze kluit is, denk ik dat ineens verpotten ook geen problemen zou opleveren...
De foto's met bladeren zijn van mei 2022 en de foto's met kale takken zijn van gisteren.