Goedendag allen, ik ben nieuw, hier vandaag aangemeld. Weinig ervaring met de Japanse en Chinese Iep. Deze vorige week cadeau gekregen. Deze staat in een extra pot met watermeter (soort hydrocultuur bak). Maw niet in pot met schotel. In het boekje staat dat het een bonsai voor binnen is.
Iemand daar ervaring mee?
Er zijn, volgens de schrijver, 2 soorten Chinese iepen een uit warme streken (worden binnen bonsai, groenblijvend) en een uit koudere gebieden (worden buiten bonsai, verliezen blad in de winter).
Wie kan mij vertellen welke dit is, de Japanse of Chinese Iep. Ik kan het verschil tussen deze twee, na meerdere zoektochten, niet goed zien. Is dit een voor binnen of toch een voor buiten?
Zo ja wanneer kan of moet deze naar buiten?
Zie foto.
Ps zelf heb ik binnen staan; de ficus (een paar zelf gekweekt dmv stekken van kamerplant en een paar gekocht). De zelf gekweekte zijn zo'n 30 jaar inmiddels.
Buiten heb ik een Nederlandse Iep weten uit te zaaien. Dat lukte een paar jaar geleden ook met een kastanje en een eik. Helaas hebben die de laatste winter niet overleefd (andere ervoor wel).
Mvg Conny W.