Hey Karin,
ik kan je alleen maar meegeven wat ik zou doen als het mijn boom zou zijn.
Veel van de problemen die je hebt zijn vooral te wijten aan 2 dingen.
- slecht en verkeerd grondmengsel.
- de standplaats, namelijk binnen.
Die witte aanslag zal waarschijnlijk wel kalkaanslag zijn, ik veronderstel dat je kraantjeswater geeft? Daar zit meestal veel kalk in. Als je regenwater gaat geven zal dat wel weg zijn.
Verder zeg je dat de bodem constant wel vochtig is, maar dat kan zeer oppervlakkig zijn, deze bodem absorbeert zeer slecht water en loopt dus niet volledig door het mengsel. Waarschijnlijk is de bovenste 1 of 2 cm wel wat vochtig, maar dieper in de bodem is het nog droog.
Zoals Marco al aangaf is dompelen zeer aan te raden, dan ben je zeker dat de bodem een keer volledig nat is.
Deze boom is zeker nog gezond te maken. Wat ik zou doen is het volgende.
- zet hem in een koele ruimte, bij voorkeur een veranda of zoiets, waar het niet vriest maar toch iets vochtiger is dan in een huiskamer. Hij kan dan al wat wennen aan wat koelere temperaturen.
- Je houdt hem vochtig door regelmatig te dompelen, en liefst in regenwater. Het regenwater zet je best eerst een tijdje binnen zodat de temperatuurschok niet te groot is voor de plant, die redelijk warm staat.
- In het voorjaar verpot je de boom in een luchtig en korrelig grondmengsel. Je gebruikt niets van potgrond of ander organisch materiaal. Periode zal ergens in maart zijn normaal gezien.
- Je geeft hem de juiste nazorg door hem eerst nog wat te beschermen (in een koele serre bvb), en bij zachtere temperaturen buiten te zetten waar hij ochtend en avondzon krijgt.
- de eerste weken geef je geen mest, en dan begin je met kleine dosis vloeibare mest, en later kan je ook vaste organische mest geven.
Je gaat jouw boompje zien groeien zoals het dat nog nooit heeft gedaan.
Deze uitleg is geen absolute must, dit is alleen wat ik zou doen als het mijn boompje zou zijn.
Ik benader dan ook alleen maar vanuit het bonsai perspectief, ik lees soms eerder een soort kamerplanten benadering, en daar zullen ook wel nuttige dingen inzitten, maar dan spreken we over planten binnen houden. En daar ben ik als het over bonsai gaat geen voorstander van. Er zijn soorten die je in de winter binnen moet zetten, maar zelfs dan zet ik die zoveel mogelijk buiten als het zachter weer is.
Jouw boom, een Ulmus, gaat het sowieso veel beter buiten doen.
Groeten Luc.