Hoi!
Mijn naam is Luuk, 33 jaar en ik ben nieuw op dit forum, zo-ook nieuw in de magische wereld van Bonsai bomen.
Via dit digitale forum hoop ik de magie wat beter te leren begrijpen, zodat ik met vallen en opstaan, met geduld en verwondering, succesvol mijn boom kan verzorgen.
Een korte inleiding,
Aafgelopen weekend van een goede vriend een Ficus gekregen, waar ik hem ontzettend dankbaar voor ben, ben net gestart met een nieuwe baan, de Ficus staat voor een mooie toekomst. Ik kan dat wel waarderen die gedachte.
Toen mijn enthousiasme eenmaal wat gezakt was aangezien het formaat boom indrukwekkend is. Viel het mij op dat hij niet echt met respect is behandeld.
Er zit een S vorm in, waar de stam "gevormd" is, daar zitten flinke resten bamboe in vast gegroeid Dit op 3 plekken, wat uitsteekt aan beide kanten van de tak.
Op het hoogste punt groeit uit de tak een blauw stukje katoen/linnen/jute?
Het hoogste punt van de boom (kruin?) Is vlak afgezaagd waar 1 tak is ontstaan, met daaraan meerdere vertakkingen etc. etc. etc.
Een enorme grote hoed op, een te smalle nek, en veels te grote schouders. Kan het niet anders omschrijven.
Verder vond ik her en der nog wat roestige nietjes en ijzerdraad.
Wel zie ik er een prachtige boom in met wat hulp in de juiste richting, hopelijk ook een mooie toekomst!
Hieronder nu mijn vragen om Hulp:
Kan ik het bamboe verwijderen? Bijv. Afbreken, uitboren, met een dremel of voorzichtig met een beiteltje? Zover het lukt en dan laten? Of juist helemaal niet aan beginnen? Zo ook dat blauwe stukje stof.
Hoop eerlijk gezegd van wel want daar knapt hij al enorm van op!
Wat is de juiste werkwijze, behandeling & handeling qua seizoenen?
Simpel gezegd.
Lente: wat kan wel / niet.
Zomer: "
Herfst: "
Winter: "
Ficus staat nu binnen, krijgt voldoende zonlicht, grond houdt ik vochtig en ik benevel hem met een plantenspuit. Tot zover mijn vragen en kennis
Alvast dank.
Groetjes Luuk.