Ik heb nu ongeveer een jaar mijn Chinese peper (Xanthoxylum piperitum) bonsai, dit is mijn eerste en momenteel enige bonsai, dus ik ben altijd zoekende hoe ik hem het best kan verzorgen.
Tot nu toe heb ik minimaal problemen gehad, maar sinds ik hem heb verpot deze lente (ik weet niet meer de precieze datum) lijkt het niet meer zo goed met hem te gaan. Eerst kwam ik beestjes tegen in zijn pot en aanwijzingen van ongedierte op zijn bladeren (witte draden en enkele bladeren die geel werden). Onlangs heb ik dit bestreden, en deze kuur lijkt te hebben gewerkt, maar nu beginnen opeens meer (en sneller) bladeren geel te worden en verliest ie meer blad als daarvoor!
Ik geef heb alleen water als de bovenste laag droog is (ongeveer om de dag, en dan een half glas), en dan tot er water uit de onderkant begint te druppen.
Ik heb hem nog niet bemest sinds hij is verpot, omdat de verpakking aangaf dat je daar twee maanden mee moest wachten (alhoewel ik dus niet meer precies weet wanneer ik hem heb verpot).
Ook viel het mij op dat een aantal van zijn wortels uit het gat aan de onderkant van de pot lijken te groeien, dat deed hij is zijn vorige pot niet, moet ik hier iets tegen doen?
Sorry voor de overload aan informatie.
Ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te schetsen van de situatie zodat mogelijk iemand met mij mee kan denken over een oplossing voordat het echt uit de hand loopt.
Ik stel elk advies zeer op prijs.