Goeie dag allemaal,
Ik heb een 3-tal weken terug mijn bonsai (carmona) verpot en de wortels (sterk te kort) gesnoeid.
Na dit forum/internetbronnen te hebben geraadpleegd ben ik vrij zeker dat ik de wortels (sterk) te fel heb teruggesnoeid.
Dit veruitwendigt zich in:
(1) aanzienlijk bladverlies (blaadjes worden eerst geel - dan bruin - dan vallen ze af);
(2) het loof dat wel groen blijft is zeer dun/slap.
Ik las hier al een aantal mogelijke oplossingen, maar had toch graag even afgetoetst bij jullie!
- Zou ik de 'black bag' methode toepassen?
- Zo ja, hoeveel gaten maak ik dan in de zwarte zak (zonlicht versus behouden RV) en hoe groot moeten die gaten zijn?
- Zo ja, zet ik de boom dan gewoon binnen voor een raam (zodat er nog zonlicht door de gaten kan schijnen)?
- Hoe lang hou je deze methode aan? Ik heb schrik dat de boom door een gebrek aan zonlicht (en dus fotosynthese) er net op achteruit zou gaan?
- Zou ik het substraat (75% akadama + 25% bims en zeoliet) er terug uitnemen en vermengen met (a) beendermeel (hoeveel toe te voegen?) en (b) spaghnum mos (hoeveel toe te voegen?)
Eventueel andere tips zijn zeer hartelijk welgekomen!
Mijn boompje floreert nu toch al een 2-tal jaar (deed het echt goed), dus zit nu best hevig met de handen in het haar...
Alvast reuze bedankt voor jullie inzichten!
Mijn allerbeste groeten,
Guillaume