Hoi,
Ik heb een Taxus waar de groei aan het eind van de takken zit.
Er wordt gemeld dat je een Taxus , ver terug kunt snoeien om weer nieuwe groei op het "oude" te stimuleren.
Mijn vraag tot waar kun je terug snoeien.
E n wanneer is het de beste tijd om dit te doen .
De mate van succes is, zoals bij alle ingrepen, afhankelijk van de mate van de gezondheid van de boom. Dus zorg dat je boom goed groeit; het gevolg van een gezonde Taxus. Om een Taxus te laten backbudden snoei je het best na de eerste uitloop de nieuwe uitgroei terug tot enkele naalden, en verwijder je ook de oude naalden op takken. De boom zal nu nu belonen met nieuwe knoppen terug richting de stam.
Een onveilige, spartaanse manier om nieuwe uitloop te creeëren is gewoon nu knalhard het al het loof eraf te snoeien. Maar ik zal dat niet aanraden, temeer omdat je dan geen controle hebt over waar, en of, er nieuwe uitloop tevoorschijn komt.
Hier wat beeldmateriaal over het snoeien van een Taxus van Tony Tickle:
Ik heb vorig jaar rond die periode een oude taxus in klassieke vormsnoei bij mijn vader zwaar terug gesnoeid, gereduceerd van 3 meter naar 50 cm, zo goed als alle takken eraf en ingekort, stond zo goed als geen loof meer op. een maand later stond ie vol knoppen/uitlopers, op zeer oud hout. Geen enkel probleem dus. Overmorgen ga ik hem uitgraven en oppotten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: yahookoi, RemoRobin