In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90369

• ThomasTT
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste

Ik heb mijn Bonsai Syzygium begin januari gekocht. Ik heb hem hierbij meteen verpot.
(bodem: lavastenen, akadama) (midden: spagnum mos) (top: aarde, bonsai, akadama)

De laatste 2 weken verliest hij echt veel bladeren (15) iedere dag, weet iemand hoe dit zou kunnen komen?
Ik denk dat ik hem niet overdreven veel water geef, ik gebruik mijn led lamp als "zon" want ik kan hem nergens bij een raam zetten want overal bij een raam is er een verwarming.

Iemand een tip van wat ik zou kunnen/vermijden?

Mvg
Thomas

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90370

• devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 78
Kan deze plant de huidige buitentemperatuur niet aan? Ik zou 'm naar buiten doen. Altijd beter dan binnen dood laten gaan. Kun je de plant in de avond weer naar binnen halen. Je zult toch wel een ruimte hebben die niet verwarmd is?

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90371

• ThomasTT
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zou hem zeker en vast buiten kunnen zetten maar er wordt aangeraden dat het minimaal boven de 10 graden moet zijn en nu is het nog maar 6-7 graden. Maakt dit veel uit?

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90372

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Zelfde probleem als altijd met binnenbonsai.
Zoveel mogelijk buiten, binnen gaat hij zeker dood op termijn.
Bij mijn serissa werd er ook aangegeven niet onder de 10 graden, die is ondertussen wel al aangepast aan de temperaturen maar die staat bij 4-5 graden ook buiten hoor.
Waarom heb je spaghnum mos in het midden van jouw grondmengsel gedaan?
Nu kun je niet zien of de boom water nodig heeft of niet.
De bovenlaag kan kurkdroog tonen terwijl dat spaghnum mos nog nat kan zijn, en donder die spaghnumlaag? geen idee.
Ik doe het nooit zo, is dat op aanraden van iemand? of ergens gelezen?
En wat bedoel je met "aarde" in die toplaag? Potgrond?
Groeten Luc.

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90374

• ThomasTT
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Wel in verband met die spagnum mos, ik heb een keer gelezen dat dit zeer gezond is voor de wortels dus heb ik dit maar gevolgd. En met aarde bedoel ik inderdaad gewoon "klaargemaakte potgrond voor bonsais".

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90375

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
Als je water geeft, geef je dan met de gieten her en daar een scheutje?
Of blijf je alles begieten totdat het rijkelijk aan de onderkant er uitstroomt?

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90378

• ThomasTT
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Wel ik ga eerlijk zijn, ik weet niet echt hoe ik het moet bewateren...
Soms geef ik een scheutje water, soms geef ik water totdat het begint uit te stromen.

Hoe moet ik hem nu bewateren?
Ik vermoed langs boven, rijkelijk of zou "een badje" ook goed zijn?

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90379

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Een badje is niet goed. Buiten water hebben wortels ook lucht/zuurstof nodig, en dat krijgen ze doordat het water dat er langs boven inloopt de zuurstof "meetrekt" naar onder als het water verdwijnt uit het drainage gat.
Kijk naar de natuur: hoe krijgen planten water? Idd door een regenbui, langs boven dus.
Terzijde: vreemde mengeling/manier van oppotten hoor...

Bonsai Syzygium verliest opeens heel veel bladeren 3 jaren 7 maanden geleden #90382

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Als we spreken over een startplant die water moet krijgen, dan giet je de pot goed door, zodat het er langs onder doorloopt. Maar dan spreken we wel van een goed grondmengsel. Volledig korrelig substraat dus. Als je dat teveel giet, of het regent teveel is dat geen probleem, want het overtollige water loopt er gewoon door.
Bij jouw grondmengsel is dat niet het geval, daarom is dat grondmengsel in mijn ogen ook niet zo goed. Jouw boom gaat er niet aan doodgaan hoor, maar het is gewoon niet optimaal. Je hebt geen echte controle over de vochtigheidsgraad van jouw grond, en de zuurstof gaat ook niet optimaal zijn.
Gieten wordt pas moeilijker voor bomen in de eindfase.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ThomasTT

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts