Wij hebben een bonsai Japanse esdoorn gekregen vorige zomer. De bladeren waren altijd dieprood en de nieuw verschenen bladeren (begin deze maand) na bladafval in de winter waren ook rood.
Tot mijn verbazing zijn alle bladeren van op een paar dagen tijd groen geworden. Zie foto.
Wat kan ik doen om terug het dieprode blad te verkrijgen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Kleur in het blad krijg je door zonlicht wat op het blad schijnt en dan gaat photosynthesis process aan de gang, en dan verkleurd het blad. Sommige esdoorns blijven rood in de zomer, sommige alleen in het voorjaar en najaar rood, en in het midden van het seizoen meer groen dan rood.
Aangezien de esdoorn al volledig in blad staat, neem ik aan dat je niet in nederland woont?
Welk land/ seizoen zit je nu in?
Ik woon in België.
Wij hebben de plant binnen genomen ten tijde van de strenge vorst. Daarna is hij beginnen uitschieten met rode bladeren.
Nochtans staat hij op de keukenraam en krijgt hij geregeld zon.
Uit uw toelichting kan ik ook uitmaken dat het geen voedingsprobleem is en zal hij misschien later terug rood verkleuren.
Trouwens, wat zou de beste standplaats voor een Japanse esdoorn zijn ? Half schaduw ?
Idd, esdoorns nooit niet binnen in huis nemen. Hooguit ergens in een onverwarmde ruimte voor een paar dagen. Ik heb esdoorns buiten laten staan bij -14 's nachts en die hebben niet veel last gehad van de vorst. Enkel een beetje beschermen nu het 's nachts nog vriest en hij al aan het uitlopen is.
Ach ja..liever overleven dan doodvriezen wellicht. Heb dat hier ook gedaan het eerste jaar uit schrik zeg maar.
De laatste vriesprik heb ik ze in een soort serreachtige plastiekafscherming gezet voor een weekje.
De andere kleuren van de bladeren. Heb hier ook zo eentje staan die alle kleuren uitgaat, beetje afhankelijk van de generatie takken dat ze op groeien veronderstelde ik...en ook wel het seizoen en zonlicht uiteraard.
Zal je pas weten wat de 'stabielere' vorm van groei en kleuren horen te zijn als die niet van slag is vast. Want uit zijn winterslaap gehaald worden, met zo weinig lichturen zorgt voor langere internoden dan gewenst heb ik mij ook laten wijsmaken.
Het lijkt me inderdaad niet zo zeer op voedingsgebrek, maar meer gebrek aan zon, wij zien in de winter er ook bleek uit.
Als je nog geen voeding gegeven hebt, kan een kleine dosis nu deze al uitgelopen is geen kwijt.