Een taxus die er zo uit ziet is in 9 van de 10 gevallen dood.
Krab eens een stukje schors weg op een takje en kijk of er nog groen onder zit?
Als je geen groen meer vindt zal het hopeloos zijn.
Mag ik ook vragen waar het boompje al die tijd heeft gestaan? Binnen, buiten, zon, schaduw, ..... en welk grondmengsel?
En nog even over de reactie van Zatoichi over "nooit verpotten". Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Meestal blijf je inderdaad best van de wortels af, maar ik heb al boompjes gered met een noodverpotting.
Als de grond een slecht mengsel is, en de boom dreigt hierdoor te steven, kan je maar beter de boom in een goed substraat zetten, en dan hangt het er nog van af of het verpottingsperiode is of niet. En momenteel is het een goeie periode om te verpotten. Je kan een loofboom ook verpotten als hij al in het blad staat als er hoogdringendheid is, maar dan haal je al het blad eraf, en verpot hem dan. En uiteraard houdt dat risico in, maar dat doe je alleen in de hoogste nood.
Een andere reden om toch te verpotten als de boom ziek is, is als er in de bodem larven of andere insecten zitten die de wortels aanvreten. Dat zie je dikwijls als je in de grond kleine tunneltjes vindt, gangetjes die het insect heeft gemaakt. Dan haal je de boom uit de pot om de wortelkluit te bekijken, en als je dan schade ziet doe je ook maar best een verpotting. Of als je een juist product hebt om aan bodeminsectenbestrijding te doen kan het misschien ook zo.
Maar dit wou ik toch even nuanceren.
Groeten Luc.