In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90140

• PBonsaiers
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Een aantal maanden geleden (augustus volgens mij) heb ik een Bonsai Carmona boompje van +/- 25/30cm hoog gekocht. Ik weet niet meer precies waar, dat zou ik moeten uitzoeken indien nodig.

Nu deed hij het maandenlang goed. Hij verloor wel regelmatig wat blaadjes, maar er was ook veel bladgroei en er groeiden regelmatig van die kleine, witte bloemetjes uit. Nu heb ik wel eens getest met wat verschillende locaties, maar dicht bij het raam en niet in het kozijn bleek het beste te werken. Ik hield mij aan de instructies en gaf ook voeding.

Sinds een maand of 2 doet hij het heel erg slecht. Ik denk eerlijk gezegd dat ik te laat ben, want ik de tussentijd probeerde ik het zelf op te lossen.

Kortom: hij verloor alleen maar blad en ging er steeds slechter uitzien. Nu is hij een week of 3 helemaal kaal en ziet er dood uit.

Eerst dacht ik wortelrot en heb hem toen voorzichtig uit de pot gehaald. De wortels zagen er in principe goed uit en ik gaf voor mijn gevoel ook niet te veel water.
Wel groeide er constant een hoop paarskleurige onkruidplantjes uit de grond die wel 10cm hoog werden! Later zag ik dat dat onkruid hele dikke wortels had en heb dat er tussenuit geknipt. Zouden die wortels iets gedaan kunnen hebben met de voeding/wateropname van de Carmona?

Hij staat nu een paar dagen met flink uitgedunde wortels weer op de vensterbank hopend dat er iets gebeurd, maar ik vrees het ergste. Kan iemand hier meer over zeggen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90142

• Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 109
Heb je een foto?

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90145

• PBonsaiers
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Gek, ik dacht dat die was bijgevoegd. Tuurlijk heb ik een foto!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90147

• RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 185
Die ziet er niet echt best uit, wat je kan doen is voorzichtig een klein stukje schors afkrabben, zit er nog groen onder dan zit er nog leven in het hout en kan het goed komen.

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90152

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Die is dood.
Carmona is- in tegenstelling tot wat het label zegt- een zeer moeilijke plant, zelfs voor mensen met hele groene vingers.
Zowel hier als op het internationale forum zijn er tientallen "help mijn carmona gaat/is dood" vragen.
Een boom binnen houden is sowieso al geen goed idee, een Carmona is zo goed als onmogelijk.
Als je graag met bonsai bezig bent, schaf je dan een lokale soort ( iets wat bij jou in het bos staat) aan, zet die buiten en je zal zien dat het veel beter zal gaan.

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90153

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Luc heeft het hierboven al gezegd, maar hier is enige standaarduitleg die altijd verstuur als het over dit soort problemen gaat.
Binnenbonsai zijn tropische of mediterrane soorten planten die verkocht worden als “binnenbonsai” omdat ze geen vorst verdragen.
De plaats waar je die bomen koopt beschikt over een vochtige warme serre waar die planten verzorgt worden, en daar gedijen die goed.
Vanaf je die koopt en bij jou in de huiskamer zet gaat die boom het moeilijk krijgen. De oorzaak is de veel te droge omgeving waarin hij staat.
Maar ja, je hebt hem nu gekocht en je wil er alles aan doen om hem in leven te houden.
Daarom zet je hem tijdens de maanden dat het niet vriest best buiten. In de herfst en de winter zet je hem alleen binnen als het ’s nachts of overdag onder de 5° is. En liefst dan in een soort veranda, waar het toch nog iets vochtiger en frisser is. Zet je hem dan terug in de huiskamer beginnen de problemen opnieuw.
Verder staan die bomen allemaal in een slecht grondmengsel. Een soort potgrond, slechte drainage en geen zuurstof. Daarom zet je hem best in een korrelig mengsel waar het water goed doorheen loopt.
Doe je dat niet dan zal je boom op termijn er het loodje bij neerleggen. Spijtige zaak maar al honderden zijn jou vooraf gegaan en hebben bijna allemaal hun boom verloren.
Ik heb zelf geen binnenbonsai, uitgenomen één serissa, en die staat te koop. Die heb ik al jaren, maar die staat zoveel mogelijk buiten, vandaar dat hij het overleeft.
Misschien is Ficus wel de beste optie om een bonsai binnen te houden, ik denk dat die het nog het beste doen in de erbarmelijke omstandigheden waarin deze bomen moeten trachten te overleven.
Er zijn veel mensen met binnenbonsai op dit forum, zij kunnen misschien de beste soorten hiervoor even opsommen? Ik hou me er niet mee bezig, een boom hoort buiten te groeien wat mij betreft, en ons klimaat is nu éénmaal niet echt geschikt voor deze mediterrane soorten.
Groeten Luc.

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90158

• PBonsaiers
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor jullie antwoorden! Mijn vermoeden bleek dus juist en hij is hartstikke dood.

Ik denk dat vanaf de maand november het gewoon een heel langzame, aflopende zaak is geweest. Zodra de temperatuur boven de 12tot15 graden was zette ik hem overdag vaak buiten. Wanneer hij water nodig had en het ging toevallig regenen zette ik hem altijd in de regen. Ik had destijds echt het gevoel dat dat hielp aangezien ik van veel mensen hoorde dat de meeste mensen zo’n boom niet langer dan 2 maanden in leven weten te houden.

Maargoed, ik heb nog wel die leuke pot en ben benieuwd of jullie een type plant weten met een vergelijkbare bonsai uitstraling.

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90159

• PBonsaiers
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb overigens een beetje schors eraf geschraapt en recht onder de schors zit nog wel een dun laagje groen, maar daaronder ziet het er redelijk dood uit. Zie foto:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90160

• devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Ontvangen bedankjes 78
Ik denk dat Serissa beter te doen moet zijn dan Carmona. Ik ken diverse mensen die in de afgelopen 30 jaar zo'n ding dood hebben laten gaan. Ik heb al meer dan 30 jaar een Serissa foetida, laatste jaren steeds meer buiten overigens. Staat in een grote pot dus die gaat echt niet dood.
Stekt heel erg makkelijk en binnen een paar jaar heb je al een plant die ergens op gaat lijken.

Is mijn bonsai dood? HELP! 3 jaren 8 maanden geleden #90163

• Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 109
Het rode wat je ziet is volgens mij littekenweefsel van het draad wat er eens omheenzat. Zolang er groen (cambium) onder de bast zit leeft de boom nog. Je kunt dus best kans hebben dat hij nog gaat uitlopen mochten er nog knoppen zijn over de hele boom. Ik zou het nog even afwachten tot de zomer er is en af en toe een stukje bast wegkrabben om te zien of hij daadwerkelijk aan het afsterven is. Krab eens een beetje weg bij een tak om te zien of daar nog levend cambium zit

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts