Een aantal jaren geleden ben ik 6 van mijn 7 bonsai's verloren door het vriesweer. Ik lag namelijk een aantal maanden in het ziekenhuis waarvan 2 maanden in coma. Na lang revalideren vond ik echter geen moed meer om opnieuw beginnen te kweken en opkweken. Maar sinds enkele weken heb ik opnieuw de moed terug gevonden door dat ik van vrienden 2 boompjes als geschenk kreeg.
Ik kreeg ook zaden van 6 soorten bomen die nu in de koelkast liggen ye stratificeren. Binnenkort zal ik ze in kweekbakjes 'zaaien'.
- wanneer steek ik ze uit?
- kan dat in een kweekbak met meer ruimte?
- of doe ik dat best in een trainingspot of of direct in een definitieve bonsai-pot?
Alle tips en info zijn welkom.
Hoe zouden jullie het aanpakken?
Groetjes, Maan.
Een beetje afhankelijk van wat je aan het kweken bent.. Als je de zaden op 5cm onderlinge afstand in een zaaibakje hebt staan kan je vaak het grootste deel van het eerste jaar de planten bij elkaar laten staan.
Geniet van de route, focus niet op het einddoel en dan is het opkweken gewoon wat leuks om te doen, en geen ding om je zorgen bij te maken
Bedankt voor je snelle reactie.
De zaden die ik heb gekregen zijn van de jacaranda, blauwe spar, zwarte den en de rode esdoorn.
Ik probeer zeker de focus erop te houden.
Grts, M.