Zoals wel meer mensen kunnen beamen kwam mijn interesse voor de bonsai op het moment dat ik impulsief twee kleine bonsai boompjes kocht bij het tuincentrum. Uiteraard besef ik nu dat deze boompjes niet beste kwaliteit zijn maar de prijs zorgde ervoor dat ik de stap zetten en nu kan ik alvast oefenen. Natuurlijk is mijn aim om deze boompjes in leven te houden en liefst ook nog eens mooi vorm te gaan geven. Ik schreef me in voor de online beginnerscursus maar ik moet toegeven dat ik nog steeds niet weet hoe ik nu juist moet beginnen met mijn boompjes. Wat zijn de eerste stappen? De cursus heeft me wel alvast wat theoretische informatie verschaft maar het heeft me niet gemotiveerd om mijn boompje onder handen te nemen. Kan ik hier uitleg vragen over wat ik eerst moet doen? Specifiek voor deze twee boomsoorten en met deze vorm. Het zijn boomjes die als binnen bonsai werden verkocht. Omdat ik een noordtuintje heb lijkt het met de enige mogelijkheid voor mij om aan bonsai te beginnen. De boompjes zouden in een zuidgerichte kamer komen te staan (mogelijk onder een groeilamp tijdens de winter) is dat voldoende? Moet ik met nog andere zaken rekening houden met binnenbonsai? De namen die op het eticket stonden: Podocarpus en Syzygium. Het zijn stammetjes die bovenaan helaas zijn afgesneden. Beiden zijn van het kleinste formaat (in verhouding met de prijs). Ze hebben dus nog heel kleine dunne takjes en dus ben ik wat aan het twijfelen wat ik eerst moet doen aangezien bedrading me niet mogelijk lijkt met zulke dunne takjes. Of wel? Ik heb er twee foto's bijgevoegd. Ik hoop van harte dat iemand me op weg kan helpen! Veel dank alvast
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Welkom,
De boompjes zijn gevormd in bezemstijl, als je deze stijl vind passen bij deze boompjes dan hoef je niet te bedraden. Je kan dan volstaan met snoeien om deze vorm erin te houden.
Over het gezond houden van bonsai binnen zijn al vele stukjes geschreven op dit forum.
Ik had ze eigenlijk erg graag een andere vorm gegeven. Ik hou van de bonsai die wat meer zijvertakkingen hebben. Ik vroeg me ook af of de stam dikker zal worden naarmate de leeftijd?
Verdikken van bonsai in schaal gaat erg langzaam. Een boom verdikt door lengtegroei, dan is er noodzaak voor meer stevigheid. Met de plant vrij laten groeien in de volle grond bereik je verdikking het snelst.
Manona schreef : Ik had ze eigenlijk erg graag een andere vorm gegeven. Ik hou van de bonsai die wat meer zijvertakkingen hebben. Ik vroeg me ook af of de stam dikker zal worden naarmate de leeftijd?
Enkel als je ze ruimte geeft om te groeien.
Wat de andere vorm betreft: dat gaat maar vraagt tijd ( tientallen jaren) en veel kennis
Wat je idee betreft om de bomen binnen te plaatsen... 99% van de " help mijn boom gaat dood" vragen hier komen van beginners die een zgn "indoor"bonsai gekocht hebben. Indoor bomen bestaan niet, geen enkele boom op de hele wereld groeit van nature uit binnen. Wat wel bestaat zijn (sub)tropische planten die dood gaan in ons koelere klimaat en die tijdens de koude periodes vorstvrij of op een temp boven de 10 gr bvb ( afhankelijk van de boomsoort) moeten gehouden worden, op een plek zonder verwarming. De meeste beginners denken dat indoor binnen in de eetkamer is aan een raam op de vensterbank boven de verwarming, wat een recept is voor een dode boom binnen de kortste keren.
Dat had ik inderdaad begrepen. Ik ben dan ook eerder op zoek naar manieren om deze boompjes een fijn leven te geven binnen. Mijn stadstuintje is helaas noordgericht en dus niet ideaal. Ik dacht dus een "binnen"bonsai te kopen zodat ik alsnog kan genieten. Ik ben geen plantenbeginner (heb 200 kamerplanten) wel een bonsai beginner en ben vooral op zoek naar de eerste stappen die ik met deze boompjes dien te zetten.