In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89588

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 308

Soms is op een flat wonen erg lastig-.-

Dat vind ik ook. Woon zelf ook in een flat, eerste etage met terras(geen balkon), op de hoek. Gelukkig heb jij maar twee potten. Ik heb er iets van 40a50staan. Merendeel geen bonsai.
Gelukkig met deze storm oosten wind, terras op het westen. Dus als het mee zit staan ze uit de wind.
Heb een deel van de de kleinste potten naar de kelder versleept. Een aantal andere planten in de hal van de portiek gezet.
Hopenlijk is de huismeester met corona verlof, voordat deze dat ziet staan. :woohoo:
Spar/Den/Larixen blijven allemaal buiten, staan allemaal op een kluitje dicht tegen elkaar aan.
Als het eenmaal gaat sneeuwen, maak ik wel een sneeuw muurtje eromheen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89592

• Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 4
Daar had ik inderdaad gekeken vanmorgen. Maar dat gaat helaas vooral over bonsai gehouden in tuinen en zo. Over bonsai die op flats gehouden worden kon ik zo gauw niets vinden. Dat van de sneeuw had ik wel gezien. Mochten ze daar in de hoek insneeuwen, dan zal ik ze zeker lekker laten staan onder dat sneeuwdek.

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89593

• Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 109

Bij mij staan ze in de schuur met wat isolatiefolie eromheen. Nou hopen dat ze de kou een weekje zullen doorstaan. Zijn allemaal bladverliezende boompjes dus kunnen wel zonder zonlicht voor een weekje

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Swoka

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89594

• Swoka
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 4
Dan heeft u een knap terras zeg ik. Ik zou met geen mogelijkheid zelfs maar de helft van uw 50 planten kunnen herbergen. Zelfs niet als ik beide balkons zou gebruiken :lol: Helaas is het souterrain voor mij geen optie. Daar zit namelijk ook de pomp van de Stadsverwarming. Zeker met de verwachte temperaturen zal die de komende dagen vast wel eens aanslaan. Dan wordt het waarschijnlijk te warm voor de bonsai. Ik loop dan het risico dat ze uit hun winterslaap komen.

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89601

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Zatoichi schreef : kunnen wel zonder zonlicht voor een weekje

Mijn olijven staan al weken in een donkere schuur. Daar moeten ze gewoon door. :)

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89609

• Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik heb alles wat ik deze winter heb uitgegraven binnen gezet. Dit stond wel uit de wind en het substraat was (nog) niet bevroren, maar met de verwachte temperaturen...

Behalve mijn grote liguster, die is te groot en te zwaar. Ik heb de pot goed geïsoleerd met sneeuw. Ik vermoed dat de stam hier wel tegen kan aangezien hij geen loof heeft?

De potten van mijn liguster en taxus heb ik ook omgeven door sneeuw en voor de zekerheid een doek rond gedraaid.

Wat ik vorig seizoen heb uutgegraven, had ik een week geleden opeen plat dakje gezet om uit de weg te hebben. Dit staat dus op een 3-tal meter hoogte en niet erg beschut. Ik hoop dat dit er tegen kan. Misschien dat ik de azalea's best naar beneden gaan en beschut zet?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89614

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member

Panda schreef : Ik heb alles wat ik deze winter heb uitgegraven binnen gezet. Dit stond wel uit de wind en het substraat was (nog) niet bevroren, maar met de verwachte temperaturen...

Behalve mijn grote liguster, die is te groot en te zwaar. Ik heb de pot goed geïsoleerd met sneeuw. Ik vermoed dat de stam hier wel tegen kan aangezien hij geen loof heeft?

De potten van mijn liguster en taxus heb ik ook omgeven door sneeuw en voor de zekerheid een doek rond gedraaid.

Wat ik vorig seizoen heb uutgegraven, had ik een week geleden opeen plat dakje gezet om uit de weg te hebben. Dit staat dus op een 3-tal meter hoogte en niet erg beschut. Ik hoop dat dit er tegen kan. Misschien dat ik de azalea's best naar beneden gaan en beschut zet?

Heb jij geen sneeuw gehad?
Die liguster zou het moeten kunnen hebben. Hoe koud gaat het bij jou worden?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89618

• Topsloth
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik woon ook in een appartement op de 2de verdieping en heb een Linde en een Juniperus Sabina Yamadori in de nis van het balkon op het oosten staan. Ze staan hier onder een onderdak. Ik heb de potten ingepakt met bolletjesfolie, er zitten dozen rondom de volledig bomen en heb bovenop een katoendoek zodat er geen wind bovenin kan komen. Behoorlijk goed ingepakt dus.

Desondanks maak ik mij toch wel zorgen met deze gure wind en kou en dan met name over de Sabina die uit een mediterraans klimaat komt. Ik heb een berging beneden in de parkeergarage waar ik ze zou kunnen stallen. Daar is het volledig donker en ik schat ergens tussen de 5 en 10 graden boven nul. Adviseren jullie mij om de bomen daar gewoon sowieso te plaatsen ipv deze constructie buiten? En zo ja, hoelang kan een Juniperus Sabina en een Linde in het donker staan in een berging zonder dat het schadelijk is voor de boompjes?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89619

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 308
Van wat ik weet maakt dat weekje in het donker niet uit. 5 a 10 graden voor een week zou nog wel genoeg zijn om ze niet te doen uitlopen? Een week -15 kan meer schade aan richten dan voorgaande lijkt mij.
Niet echt bonsai, maar ik bewaar al jaren mijn fuchsia in de winter in de kelder. Het langst voor 5maanden in het donker.

Bonsai winter bescherming? 3 jaren 11 maanden geleden #89620

• leatherback
  • Platinum Member
  • Platinum Member
sabina komt hoog uit de bergen en kan voor zover ik weet dit weer prima aan, zeker als je wat windbescherming geeft. Ik heb een grote Sabina van Danny Use gekocht in de zomer. Dezestaat gewoon open en bloot in de tuin. Hier wordt -15 verwacht, nu rond de -7

• Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren