In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bladuitval Bonsai Syzygium 3 jaren 11 maanden geleden #89543

• michieldgz
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,

Ik heb een maand geleden mijn eerste bonsai gekocht (Syzygium - Kersstruik).
Tot vorige week leek hij het vrij goed te doen: mooie groenen bladeren en veel nieuwe stekjes die zichtbaar werden.

Sinds vorige week is hij echter wat bladeren beginnen verliezen en dit is met de dag slechter geworden. Momenteel verliest hij tientallen bladeren per dag. Bovendien zijn de bladeren ook beginnen verkleuren (bruine schijn) en zijn alle nieuwe knopjes bruin geworden.

Even wat informatie over de standplaats:
Hij staat vrij dicht bij een raam aan de noord-oost kant. Dit is de meest verplichte plek in huis, maar de lichtinval is jammer genoeg nog steeds relatief laag.
Kamertemperatuur is een stabiele 22 graden, maar met een lage luchtvochtigheid. Vandaar dat ik de bonsai ook 1 maal per dag benevel met een plantenspuit.

Ik heb mij intussen wel al wat ingelezen over deze soort (en bonsai in het algemeen), maar ik vind veel tegenstrijdige informatie terug waardoor ik de precieze oorzaak van de bladuitval niet meteen weet te achterhalen.

Sommige bronnen geven aan dat bladuitval enkel voorkomt als er problemen zijn (dit kan te veel of te weinig water zijn, of een bepaalde ziekte). Andere geven aan dat dit normaal is in de wintermaanden en dat dit binnen enkele maanden zich zal herstellen.
Soms wordt benevelen als noodzakelijk gezien, en andere zeggen dan weer dat het schadelijk is voor de boom.

Uiteraard had ik graag geweten of ik zelf iets moet ondernemen/veranderen om de bladuitval te stoppen, of als ik er gewoon van mag uitgaan dat hij zichzelf zal herstellen.

Heeft er iemand van jullie enig idee wat ik het beste doe?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladuitval Bonsai Syzygium 3 jaren 11 maanden geleden #89545

• Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 109
Heb je hem nog verpot of kwam hij met dit substraat?

Bladuitval Bonsai Syzygium 3 jaren 11 maanden geleden #89547

• michieldgz
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb hem met dit substraat gekocht.

Bladuitval Bonsai Syzygium 3 jaren 11 maanden geleden #89548

• Zatoichi
  • Zatoichi's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 109
Je moet je bedenken dat een boom altijd vertraagd reageert op veranderende omstandigheden zoals andere standplaats, watergift, luchtvochtigheid enz. Omdat je hem pas een maand geleden hebt gekocht en hem op de meest zonnige plaats in huis hebt gezet kun je wat dat betreft weinig doen behalve afwachten. Kijk goed uit dat je hem pas water geeft wanneer de grond redelijk is uitgedroogd want zulke kleine boompjes zijn minder vergevingsgezind op natte voeten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: michieldgz

Bladuitval Bonsai Syzygium 3 jaren 11 maanden geleden #89565

• ThomasTT
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Zou je eens een foto van de onderkant van de pot kunnen versturen?
Ik heb ook een Syzy staan maar het stond zeer slecht in de pot waardoor ik het moest verpotten.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren