In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Blaadjes worden geel en vallen er af! 3 jaren 11 maanden geleden #89465

• Rjm95
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Ik heb een soort bonsaiboompje van mijn oma geërfd. Wat voor soort het precies is, weet ik niet precies, volgens mij een Fiscus. Ik heb hem nu twee maanden maar sinds drie weken geleden komen er telkens meer gele blaadjes bij. Deze vallen er vervolgens af...

Zelf geef ik de plant eens per 2 weken n beetje water, en staat hij bij het raam, zie foto. Mijn oma zei altijd dat een bonsai niet van natte voeten houdt.

Ik ben erg gehecht aan deze plant en ben dan ook dringend opzoek naar advies. Ik weet niet of ik de plant moet overpotten, of dat het licht aan de locatie, temperatuur enzovoort. Hij zit al 10 jaar in deze pot. Ik zou het zeer op prijs stellen voor wat advies. In de bijlage heb ik foto's toegevoegd!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes worden geel en vallen er af! 3 jaren 11 maanden geleden #89467

• RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 186
Bonsai houdt standaard van niet teveel water, maar ficus daarentegen wel. Deze plant houdt ook niet van warme droge lucht, dus niet boven verwarming. Mijn advies is zoek eens op internet hoe je het beste een ficus verzorgd.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rjm95

Blaadjes worden geel en vallen er af! 3 jaren 11 maanden geleden #89469

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 308
Misschien de ficus op een krukje zetten op raamhoogte. Zeg 60cm van het raam, staat die ook niet direct boven de verwarming. Maar staat deze wel dubbel zo licht.
Ficus houdt niet van veranderingen, dus dat deze nu twee maanden bij je thuis staat moet deze nog wel wennen aan de nieuwe standplaats.
Als deze in 10jaar tijd niet verpot is geweest, zou ik deze verpotten eind maart/begin april. Oude aarde weg, wat nieuwe aarde erbij, ongeveer zelfde grote pot. (Niet te groot want houdt te veel water vast anders).
Zodra ijsheiligen is geweest (half mei), de ficus naar buiten zetten, zodat deze in de zomer energie op kan doen, zodat deze in de winter weer binnen kan staan.
Als je hem twee maanden thuis hebt staan, en nog geen voeding heb gegeven. Kan je halve dosis vloeibare voeding er de volgende keer bij gieten. Gele bladeren vanaf onder af die afvallen, is vaak een teken dat de energie teruggetrokken wordt uit het oudste blad, om die energie ergens anders in de plant te hergebruiken, dus kan teken zijn dat deze te weinig voeding krijgt.
Weest niet bang als de komende 2maanden nog veel meer blad afvalt. (Minder blad is ook direct minder water verbruik, dus minder water gever)
Als die b.v. nog maar twee bladeren heeft, en je zet hem in mei buiten. Zal die vanzelf overal nieuwe scheuten maken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rjm95

Blaadjes worden geel en vallen er af! 3 jaren 11 maanden geleden #89471

• Rjm95
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor uw antwoord, Ik denk dat ik hem wat hoger ga proberen te zetten, en hem dan rond maart/april even de aarde verversen met nieuwe pot grond. Goed idee! Ik denk ook dat de combinatie met verhuizen, wennen en winter best een behoorlijke klap geweest zal zijn. Van het andere advies heb ik gelezen dat de ficus meer van luchtvochtigheid houden, dus denk dat ik voortaan af en toe de plant beetje rondom met water te vernevelen.

Ik heb helaas niet echt een andere plek om de ficus neer te zetten en ook geen tuin. Vaak staat het raam op een kiertje open voor frisse lucht en in de winter heeft de kachel wel eens aangestaan.

Ik vraag af of deze gele bladeren ook kunnen komen door dat de temperatuur misschien niet constant is.

Als laatste optie kan ik hem ook naar mijn ouderlijk huis brengen waar ik weet dat deze wel op een betere plek kan staan, met tuin als mogelijkheid.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts