In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bladverlies met vlekjes op de bladeren 3 jaren 11 maanden geleden #89463

• Syzy
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsai-liefhebbers,

Ik ben Mark en ben net begonnen met bonsai's en ik probeer daarom erg op te letten. Ik geef mijn syzygium regelmatig water (als de bodem droog is), toch is mijn boompje sinds de winter steeds vaker blad gaan verliezen en ik zie vlekjes op de blaadjes. In het begin gaf ik kraanwater, maar toen ik las dat een syzygium daar wellicht gevoelig voor kan zijn ben ik regenwater gaan geven. Ik heb geen idee wat het is en heb al veel opgezocht, maar snap nog steeds niet waarom die steeds meer bladverlies heeft en wat de oorzaak daarvan is. Kunnen jullie mij alsjeblieft helpen?

Groet,

Mark

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bladverlies met vlekjes op de bladeren 3 jaren 11 maanden geleden #89464

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 304
Staat binnen veronderstel ik?
Hier is een standaarduitleg over binnenbonsai.

Binnenbonsai zijn tropische of mediterrane soorten planten die verkocht worden als “binnenbonsai” omdat ze geen vorst verdragen.
De plaats waar je die bomen koopt beschikt over een vochtige warme serre waar die planten verzorgt worden, en daar gedijen die goed.
Vanaf je die koopt en bij jou in de huiskamer zet gaat die boom het moeilijk krijgen. De oorzaak is de veel te droge omgeving waarin hij staat.
Maar ja, je hebt hem nu gekocht en je wil er alles aan doen om hem in leven te houden.
Daarom zet je hem tijdens de maanden dat het niet vriest best buiten. In de herfst en de winter zet je hem alleen binnen als het ’s nachts of overdag onder de 5° is. En liefst dan in een soort veranda, waar het toch nog iets vochtiger en frisser is. Zet je hem dan terug in de huiskamer beginnen de problemen opnieuw.
Verder staan die bomen allemaal in een slecht grondmengsel. Een soort potgrond, slechte drainage en geen zuurstof. Daarom zet je hem best in een korrelig mengsel waar het water goed doorheen loopt.
Doe je dat niet dan zal je boom op termijn er het loodje bij neerleggen. Spijtige zaak maar al honderden zijn jou vooraf gegaan en hebben bijna allemaal hun boom verloren.
Ik heb zelf geen binnenbonsai, uitgenomen één serissa, en die staat te koop. Die heb ik al jaren, maar die staat zoveel mogelijk buiten, vandaar dat hij het overleeft.
Misschien is Ficus wel de beste optie om een bonsai binnen te houden, ik denk dat die het nog het beste doen in de erbarmelijke omstandigheden waarin deze bomen moeten trachten te overleven.
Er zijn veel mensen met binnenbonsai op dit forum, zij kunnen misschien de beste soorten hiervoor even opsommen? Ik hou me er niet mee bezig, een boom hoort buiten te groeien wat mij betreft, en ons klimaat is nu éénmaal niet echt geschikt voor deze mediterrane soorten.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Syzy

Bladverlies met vlekjes op de bladeren 3 jaren 11 maanden geleden #89468

• Trick_Styler
  • Trick_Styler's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 8
Lijkt op witte kalk vlekken. U kunt uw boom best niet besproeien.

Zie dit veel op het forum. Waar de wijsheid te spoeien vandaan komt is mij een raadsel. Zie er zelf geen enkele reden toe, heb mijn bomen ook nog nooit besproeit. Niet binnen en niet buiten.

Bladverlies met vlekjes op de bladeren 3 jaren 11 maanden geleden #89470

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 308
Bedoelde je de witte vlekken, of de bruine vlekken aan het uiteinde van de bladeren?

Bladverlies met vlekjes op de bladeren 3 jaren 11 maanden geleden #89477

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 304

Trick_Styler schreef : Lijkt op witte kalk vlekken. U kunt uw boom best niet besproeien.

Zie dit veel op het forum. Waar de wijsheid te spoeien vandaan komt is mij een raadsel. Zie er zelf geen enkele reden toe, heb mijn bomen ook nog nooit besproeit. Niet binnen en niet buiten.

Voor de beginnende bonsaïst is het niet altijd gemakkelijk om uit te maken wat nu wel of niet te doen. Je leest hier soms echt tegenstrijdige berichten, en dat is ook de bedoeling van een forum. Daarom geef ik niet gemakkelijk aan wat je letterlijk wel of niet moet doen. Meestal geef ik aan wat ik zelf zou doen als het mijn boom zou zijn. Ik wil gewoon mijn eigen ervaring delen met hulpbehoeftigen. De lezer moet dan maar zelf uitmaken welke visie of info, hij of zij wil volgen.
Dus, even ter verduidelijking waarom sproeien volgens mij wel nuttig is.
Je vraagt je af waar die wijsheid vandaan komt? Wel, uit wat de natuur ons zelf vertelt, dat hebben we zelf niet moeten verzinnen. Wat de natuur zelf doet is uiteraard goed voor de bomen en als we dat kunstmatig kunnen benaderen zal ze dat zeker ten goede komen.
Nagenoeg elke ochtend staat er douw op de bomen = vocht op het loof.
Mist en wolken in de bergen en ook wel bij ons = vocht op het loof.
In mijn beginperiode had ik een sproeisysteem wat ik gebruikte als ik op reis ging tijdens het groeiseizoen, mijn bomen stonden dan dicht op mekaar en elke ochtend werden die door een sproeier gedurende 40 minuten nat gesproeid. De potten waren op die manier gegoten en heel die omgeving bleef nat gedurende een hele tijd.
Ik merkte als ik na 14 dagen terug thuis kwam dat die er heel goed bijstonden en goed gegroeid hadden.
Ik ben het toen bewust gaan toepassen bij het gieten en doe het nu al jaren, en mijn bomen varen er wel bij.
Je doet dat uiteraard niet overdag in de volle zon bij 30 graden. Maar 's morgens of 's avonds.
Als we sproeien creëren we een vochtige omgeving in en rond de boom. Ik, giet dikwijls ook rond de boom op het schap, om meer luchtvochtigheid te hebben.
Alleen, als je dat doet met leidingwater krijg je kalkneerslag, en dus witte vlekken. Op zich kan dat geen kwaad, maar sproei gewoon met regenwater en je hebt geen problemen.
De beste omgeving voor een boom om te groeien is nu éénmaal warm en vochtig.
Ik maak heel veel gebruik van loofbesproeing, maar dat is mijn idee hè, iedereen is vrij om het op zijn eigen manier te doen.
Dit is mijn visie waarom het volgens mij wel nuttig is om loof te besproeien.
Groeten Luc.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Bladverlies met vlekjes op de bladeren 3 jaren 11 maanden geleden #89478

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541

Diluca schreef : Ik ben het toen bewust gaan toepassen bij het gieten en doe het nu al jaren, en mijn bomen varen er wel bij.
Je doet dat uiteraard niet overdag in de volle zon bij 30 graden. Maar 's morgens of 's avonds.
Als we sproeien creëren we een vochtige omgeving in en rond de boom. Ik, giet dikwijls ook rond de boom op het schap, om meer luchtvochtigheid te hebben.

Bij mij gelijk zo. Als ik op warme dagen mijn bomen giet, dan krijgen aan het begin van de avond, uurtje voor zonsondergang, de bomen ook een douche. Dit is zeker voor de jeneverbessen & taxussen goed; Die kunnen verassen veel vocht via het loof opnemen (Ik las ergens een studie dat bij jeneverbessen wel 60% van de dagelijkse behoefte door het loof opgenomen KAN worden!).

Bij bomen zoals esdoorns, eiken, appels kijk ik een beetje uit; Daar heb je altijd een risico op schimmels dus doe ik het echt alleen in droge hete periodes.

Bladverlies met vlekjes op de bladeren 3 jaren 11 maanden geleden #89502

• Syzy
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Het zijn witte vlekken, maar bij de bladeren die afsterven worden ze eerst bruin aan het uiteinde

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren