Trick_Styler schreef : Lijkt op witte kalk vlekken. U kunt uw boom best niet besproeien.
Zie dit veel op het forum. Waar de wijsheid te spoeien vandaan komt is mij een raadsel. Zie er zelf geen enkele reden toe, heb mijn bomen ook nog nooit besproeit. Niet binnen en niet buiten.
Voor de beginnende bonsaïst is het niet altijd gemakkelijk om uit te maken wat nu wel of niet te doen. Je leest hier soms echt tegenstrijdige berichten, en dat is ook de bedoeling van een forum. Daarom geef ik niet gemakkelijk aan wat je letterlijk wel of niet moet doen. Meestal geef ik aan wat ik zelf zou doen als het mijn boom zou zijn. Ik wil gewoon mijn eigen ervaring delen met hulpbehoeftigen. De lezer moet dan maar zelf uitmaken welke visie of info, hij of zij wil volgen.
Dus, even ter verduidelijking waarom sproeien volgens mij wel nuttig is.
Je vraagt je af waar die wijsheid vandaan komt? Wel, uit wat de natuur ons zelf vertelt, dat hebben we zelf niet moeten verzinnen. Wat de natuur zelf doet is uiteraard goed voor de bomen en als we dat kunstmatig kunnen benaderen zal ze dat zeker ten goede komen.
Nagenoeg elke ochtend staat er douw op de bomen = vocht op het loof.
Mist en wolken in de bergen en ook wel bij ons = vocht op het loof.
In mijn beginperiode had ik een sproeisysteem wat ik gebruikte als ik op reis ging tijdens het groeiseizoen, mijn bomen stonden dan dicht op mekaar en elke ochtend werden die door een sproeier gedurende 40 minuten nat gesproeid. De potten waren op die manier gegoten en heel die omgeving bleef nat gedurende een hele tijd.
Ik merkte als ik na 14 dagen terug thuis kwam dat die er heel goed bijstonden en goed gegroeid hadden.
Ik ben het toen bewust gaan toepassen bij het gieten en doe het nu al jaren, en mijn bomen varen er wel bij.
Je doet dat uiteraard niet overdag in de volle zon bij 30 graden. Maar 's morgens of 's avonds.
Als we sproeien creëren we een vochtige omgeving in en rond de boom. Ik, giet dikwijls ook rond de boom op het schap, om meer luchtvochtigheid te hebben.
Alleen, als je dat doet met leidingwater krijg je kalkneerslag, en dus witte vlekken. Op zich kan dat geen kwaad, maar sproei gewoon met regenwater en je hebt geen problemen.
De beste omgeving voor een boom om te groeien is nu éénmaal warm en vochtig.
Ik maak heel veel gebruik van loofbesproeing, maar dat is mijn idee hè, iedereen is vrij om het op zijn eigen manier te doen.
Dit is mijn visie waarom het volgens mij wel nuttig is om loof te besproeien.
Groeten Luc.