Het alom wederkerende verhaal van de binnenbonsai
Ik zou zeggen, zoek eens op "Help, mijn bonsai gaat dood" in het forum, daar lees je tientallen verhalen van dezelfde aard.
Zoals Marco zegt, meestal houden ze het wel wat langer uit dan 3 weken, maar of het nu 3 weken of 3 maanden is, het resultaat is uiteindelijk hetzelfde.
De boom is dood en daar wordt je niet gelukkig van.
Binnenbonsai is voor 90% gelijk aan dode bonsai.
Die 10% die het overleeft is voor de soorten die het beter doen binnen (Ficus) en voor de mensen met veel meer ervaring, en dat wil zeggen, de boom zoveel mogelijk buiten zetten als de temperaturen beter zijn, binnen zoveel mogelijk in een veranda, waar er toch wat vochtigere lucht is, de boom heel veel benevelen. De pot op een schaal zetten die gevuld is met kiezel die constant nat wordt gehouden helpt ook wel, dan krijg je toch enige vochtverdamping. Heel heel heel moeilijk om binnenbonsai goed te laten gedijen.
Succes verder als je toch met binnenbonsai wil doorgaan.
Ik ben een buitenbonsai liefhebber.
Ik heb zelf één binnenbonsai, een serissa, en die heb ik in 2002 gekocht, en die leeft nog altijd en is wel geëvolueerd, maar niet spectaculair. Dus, het kan wel maar ik wil hem wel verkopen. Het is mijn ding niet, die binnenbonsai's.
Elke winter heeft de boom het moeilijker en elke lente en zomer herleeft die, maar dan staat hij buiten.
Laat je echt niet wijsmaken dat binnenbonsai voor het vensterraam in de huiskamer makkelijk kan.
In de meeste gevallen wordt het een teleurstelling.
Groeten Luc.