In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88580

• rbnvrw
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allen,

Zoals gezegd in mijn voorstel-post, ben ik net in het bezit van een boompje en wil ik graag me erin verdiepen hoe ik er het beste voor kan zorgen.

Nu heeft de vorige eigenaar er een nogal grote tak afgehaald (gezaagd?) en dat vind ik eigenlijk niet heel mooi gedaan. Zie de foto's ter verduidelijking, het afgeplatte stuk in het midden, waar je de doorsnede van de tak ziet, gaat het om.

Verder vind ik het wel een heel mooi boompje en ik wil hem ook graag houden. Maar ik vroeg me af of ik iets aan dit lelijke litteken kan doen?

Misschien in het voorjaar die zijtak eraf halen met een concaaftang en dan dichtmaken met wondpasta?
Zou dat mooier worden?

Het probleem is dan alleen dat ik die zijtak die daar zit wel mooi vind. Zou daar nog een nieuwe voor kunnen gaan groeien t.z.t.?

Ik hoop dat iemand een inzicht heeft!

Groetjes,
Ruben

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88581

• RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 185
Ruben,
Dit afgeplatte stuk is dood hout en kan je verwijderen, zorg er dan voor dat het erna mooi rond word en afgedekt met wondpasta om het geheel af te werken. Het makkelijkst gaat dit met een klein freesmachientje of een dremel.
De zijtak zou ik zeker laten zitten.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rbnvrw

Laast bewerkt: Post by RvV.

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88582

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
inderdaad uithollen die zaagwonde en dan met kneedbare wondpasta dichtmaken.
Uiteindelijk zal die wonde wel dichtgroeien.
De boom staat binnen zo te zien op de foto, is het een ulmus?
Zet hem bij zacht weer zoveel mogelijk buiten, als je hem constant binnen houdt gaat je hem op termijn verliezen.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rbnvrw

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88583

• rbnvrw
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

RvV schreef : Ruben,
Dit afgeplatte stuk is dood hout en kan je verwijderen, zorg er dan voor dat het erna mooi rond word en afgedekt met wondpasta om het geheel af te werken. Het makkelijkst gaat dit met een klein freesmachientje of een dremel.
De zijtak zou ik zeker laten zitten.

Bedankt voor je antwoord RvV. Dus het stukje dode hout op de zijtak als het ware afronden en dan wondpasta erop, duidelijk.
Ik heb geen freesmachientje of dremel, zou het ook met een mesje o.i.d. kunnen of is dat niet aan te raden?

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88584

• rbnvrw
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

Diluca schreef : inderdaad uithollen die zaagwonde en dan met kneedbare wondpasta dichtmaken.
Uiteindelijk zal die wonde wel dichtgroeien.
De boom staat binnen zo te zien op de foto, is het een ulmus?
Zet hem bij zacht weer zoveel mogelijk buiten, als je hem constant binnen houdt gaat je hem op termijn verliezen.
Groeten Luc.

Bedankt voor je antwoord Luc!

Ik ga dat proberen. Zoals ook aan RvV gevraagd: hoe doe je dit het beste zonder klein frees gereedschap?

Het is inderdaad een Ulmus parvifolia. Deze is bestempeld als 'binnen-bonsai' maar ik las al dat daar de meningen hierover verschillen. Ik vind het alleen heel fijn om af en toe naar te kijken als ik in mijn kantoor aan het werk ben.
Helpt het als ik hem af en toe buiten zet in de lente/zomer maanden? Of is het beter om de keuze te maken voor of binnen, of buiten?

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88588

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Bomen houden niet van verplaatsingen ( de bomen hier in het bos blijven toch allemaal staan waar ze staan:) :) ).
Zet hem gewoon lekker buiten waar hij thuis hoort en laat hem daar staan, binnen gaat hij vroeg of laat ( meestal vroeg ) dood en als je hem van binnen naar buiten en omgekeerd verhuist nog sneller. Wat indoor bonsai betreft: geen enkele boom in de hele wereld groeit van nature uit in een huis... De soorten die zogezegd indoor zijn, zijn tropische soorten die van warmte houden, maar ook van vochtigheid en veel licht, hetgeen er in onze huizen niet is. 99% van de "help mijn boom gaat dood" vragen hier komt van mensen met een zgn binnenbonsai, en ik heb naar aanleiding daarvan nog nooit iemand zien terug komen om te laten zien hoe goed hun boom het nu wel doet binnen....

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88589

• rbnvrw
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0

LucRoux schreef : Bomen houden niet van verplaatsingen ( de bomen hier in het bos blijven toch allemaal staan waar ze staan:) :) ).
Zet hem gewoon lekker buiten waar hij thuis hoort en laat hem daar staan, binnen gaat hij vroeg of laat ( meestal vroeg ) dood en als je hem van binnen naar buiten en omgekeerd verhuist nog sneller. Wat indoor bonsai betreft: geen enkele boom in de hele wereld groeit van nature uit in een huis... De soorten die zogezegd indoor zijn, zijn tropische soorten die van warmte houden, maar ook van vochtigheid en veel licht, hetgeen er in onze huizen niet is. 99% van de "help mijn boom gaat dood" vragen hier komt van mensen met een zgn binnenbonsai, en ik heb naar aanleiding daarvan nog nooit iemand zien terug komen om te laten zien hoe goed hun boom het nu wel doet binnen....

Ik snap het! Ik ga erover nadenken. Bedankt voor de tip!

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88591

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
De term "binnenbonsai" wordt gewoon verkeerd gebruikt en begrepen.
Met binnenbonsai wordt bedoeld, een boom die geen vorst kan hebben. Die zet je dus binnen als de temperaturen buiten te laag worden.
Het is zelfs beter om hem overdag buiten te zetten en alleen 's nacht§s binnen indien de temperaturen dan onder nul gaan.
En verder moet je "binnen" ook interpreteren als "in een ruimte waar het niet vriest maar toch nog een zekere vochtigheidsgraad heeft" Een veranda bvb is een goeie optie.
Laat je niet misleiden door de uitleg die gegeven wordt dat die perfect kan binnen gehouden worden, en dan nog in een woonkamer. Zoek het forum maar eens af, je leest om de haverklap "Help, mijn bonsai verliest zijn bladeren", "Help mijn bonsai gaat dood", "help, blaadjes worden geel" overal hetzelfde liedje.
Neem maar als regel, bomen horen buiten te groeien, ook al staan ze in een pot.
Misschien is de beste soort om zoveel mogelijk binnen te houden wel een ficus?
Ik ken daar allemaal niet veel van, ik heb op één na, alleen maar buitenbonsai.
Er zullen zeker andere leden zijn die je meer kunnen vertellen over de soorten die het toch misschien behoorlijk doen binnen.
Die wonde uithollen bij jouw boom kan je best met een knobbeltang doen als je geen frees materiaal hebt.
En anders eens langsgaan bij iemand die dat snel even doet voor jou, is maar enkele minuten werk.
Geef je woonplaats door en er zal wel iemand" zijn die dat doet.
Groeten Luc.

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88593

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo Ruben,
Over deze boom is al aardig wat geadviseerd.
Ik zou zelf bij gebrek aan een Dremel-frees een klein beiteltje nemen. Is zo gebeurd! Verder wondpasta zoals eerder opgemerkt.

De boom pas in het voorjaar buiten zetten. Je weet niet of hij nog moet acclimatiseren?
Verder de boom in het voorjaar verpotten en een maand na het verpotten met een goede meststof bemesten. In de nieuwe grond zitten namelijk ook mestoffen. Dat zal de boom goed doen waardoor je veel meer uitlopers zal krijgen. De bovenste helft mag zeker meer takken hebben.
De 1e tak rechts, die groeit in een binnenbocht, die zou ik wegnemen.

Bonsaigroeten, Joop

Snoeien van een zaagsnede? 3 jaren 11 maanden geleden #88606

• rbnvrw
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor het advies Diluca! Ik heb een knobbeltang besteld omdat ik het toch graag zelf wil proberen.

Griekse bonsai schreef : De boom pas in het voorjaar buiten zetten. Je weet niet of hij nog moet acclimatiseren?
Verder de boom in het voorjaar verpotten en een maand na het verpotten met een goede meststof bemesten. In de nieuwe grond zitten namelijk ook mestoffen. Dat zal de boom goed doen waardoor je veel meer uitlopers zal krijgen. De bovenste helft mag zeker meer takken hebben.
De 1e tak rechts, die groeit in een binnenbocht, die zou ik wegnemen.

Bedankt voor de tips Joop, daar kan ik wel wat mee! Voor het verpotten: ik kan dan nadat ik de wortels enigszins (voor 1/3?) heb gesnoeid en een beter geschikt substraat heb uitgezocht, de boom wel weer in dezelfde pot plaatsen toch? Of adviseer je een grotere pot?

Nu je het zegt snap ik waarom je die tak zou weghalen, ik ga die weghalen zodra ik die tang heb!

Bedankt allemaal en een fijn weekend!

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts