De term "binnenbonsai" wordt gewoon verkeerd gebruikt en begrepen.
Met binnenbonsai wordt bedoeld, een boom die geen vorst kan hebben. Die zet je dus binnen als de temperaturen buiten te laag worden.
Het is zelfs beter om hem overdag buiten te zetten en alleen 's nacht§s binnen indien de temperaturen dan onder nul gaan.
En verder moet je "binnen" ook interpreteren als "in een ruimte waar het niet vriest maar toch nog een zekere vochtigheidsgraad heeft" Een veranda bvb is een goeie optie.
Laat je niet misleiden door de uitleg die gegeven wordt dat die perfect kan binnen gehouden worden, en dan nog in een woonkamer. Zoek het forum maar eens af, je leest om de haverklap "Help, mijn bonsai verliest zijn bladeren", "Help mijn bonsai gaat dood", "help, blaadjes worden geel" overal hetzelfde liedje.
Neem maar als regel, bomen horen buiten te groeien, ook al staan ze in een pot.
Misschien is de beste soort om zoveel mogelijk binnen te houden wel een ficus?
Ik ken daar allemaal niet veel van, ik heb op één na, alleen maar buitenbonsai.
Er zullen zeker andere leden zijn die je meer kunnen vertellen over de soorten die het toch misschien behoorlijk doen binnen.
Die wonde uithollen bij jouw boom kan je best met een knobbeltang doen als je geen frees materiaal hebt.
En anders eens langsgaan bij iemand die dat snel even doet voor jou, is maar enkele minuten werk.
Geef je woonplaats door en er zal wel iemand" zijn die dat doet.
Groeten Luc.