In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bonsai project, hulp bij identificatie 4 jaren 1 week geleden #88214

• Dolan
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag beste Bonsai-liefhebbers.

Ik heb vorig weekend een vriend helpen verhuizen en trof er een somber uitziende bonsai aan, hij wist me te vertellen dat de kat er mee speelde en hij deze daarom verplaatst heeft, en zo vergeten water te geven voor +- 2 weken. Ik heb in alle hoop hem meegenomen naar huis om deze te proberen redden.

Ik heb in de schors een kleine snede gemaakt en zag dat er tussen het hout en de schors een heel klein groen lijntje te vinden was, wat (denk ik/hoop ik) aangeeft dat deze wel degelijk in leven is? ik heb deze mooi water gegeven net zoals wat meststof. Tevens heb ik alle opgedroogde blaadjes en de takjes afgeknipt om zo de stam een kans te geven zich terug te bevochtigen.

Nu vroeg ik me de volgende dingen af:
- klopt het wel degelijk dat deze in leven kan zijn?
- ik vermoed dat het een ficus is, kan iemand me dit bevestigen?
- welke stappen kan ik nog ondernemen om de bonsai een kans op een nieuw leven te geven?
- waar plaats ik hem het best? (maximaal 17 graden hier overdag, binnen +- 18-20 graden)

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bonsai project, hulp bij identificatie 4 jaren 1 week geleden #88216

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
Ben bang dat deze wel langer dan twee weken zonder water heeft gestaan.
Maar ik zie helemaal onderaan de stam nog wel helder groen (maar wel verlept blad).
Dus er is een kans dat deze van onder weer gaat uitlopen, wellicht dat de top afsterft.
Wel oppassen met te veel water geven, nu er geen blad aanzit verbruikt deze nagenoeg geen water.
Zo licht mogenlijk neer zetten. Plant die ziek zijn, en niet groeien niet bemesten pas als deze weer actief gaat groeien, want dat doet meer schade dan goed op dit moment.
En absoluut niet boven een verwarming zetten! Graag ook uit de tocht.
Het is winter, dus heel veel groei zal je niet hebben, dus als je een goede Led lamp er boven zet als supplement heb je meer kans dat deze de winter overleefd. Al had deze nu vol blad gestaan, dan had deze heel de winter wat blad laten vallen. Als die het tot het voorjaar overleefd, dan in de zomer buiten zetten. Buiten knapt die veel beter op dan binnen.

Misschien kan je van het groen nog even een duidelijke foto van maken.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Dolan

Laast bewerkt: Post by rorror.

bonsai project, hulp bij identificatie 4 jaren 1 week geleden #88217

• Dolan
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey, bedank voor je respons!

Ik heb sindsdien de blaadjes en kleinste takjes verwijderd zodanig deze geen onnodig vocht onttrekken van de stam, sinds het ook winter is. In bijlage een foto van hoe die er momenteel uitziet. Binnen staat hij op de verwarming omdat daar veel licht is maar deze staat nooit aan!

Ik heb inderdaad al zitten denken aan kunstmatige belichting, is er een lamp die je me kan aanraden? Of hoeveel uren aan welke intensiteit deze licht zou nodig hebben? dan kan ik met die info naar het tuincentrum / online eens kijken.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.

bonsai project, hulp bij identificatie 4 jaren 1 week geleden #88219

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Ik zou denken aan een liguster.

Het boompje zou ik al zeker niet op de verwarming zetten.
Zelfs niet binnen in een ruimte waar de verwarming aan ligt.

Al dat gedoe met lampen zou ik ook niet aan beginnen. Die zullen meer waard zijn dan je boompje op dit moment. Ook al om de reden dat we nu naar de winter gaan. Je zou de boom in verwarring brengen.

Zet het gewoon buiten, bescherm het bij vorst en doe een schietgebedje.
Lukt het niet, koop dan een ander. Want tegen dat dit boompje weer gezond is zijn we weer wat jaren verder.
Voor een 40€ heb je al zo'n dingen.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren