In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87794

• JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
In mijn vorige post waarin ik vertelde met bonsai te willen starten had ik al duidelijk voor mezelf welke pre-bonsai ik wilde kopen (picea abies, dwerg fijn spar) dezelfde als in het filmpje hier op de site.
Nu ik me wat meer ben gaan verdiepen in bonsai vraag ik me eigenlijk toch af of dit een goede beginners keuze is.

Mijn vraag is dus eigenlijk welke plant/boom kan ik het beste aanschaffen als pre bonsai. Het maakt me niet uit of het een binnen of buiten plant/boom is.
Ik wil eigenlijk niet beginnen met een al voorgevormde bonsai, want dan heb ik het idee dat ik het niet allemaal zelf heb gedaan en het lijkt me juist leuk om zelf te bepalen hoe die eruit moet komen te zien.

Verder zou ik graag willen weten waar ik nu eigenlijk allemaal op moet letten bij de aankoop. moet ik dan al echt gaan kijken naar de vorm van de stam e.d. als ik bijvoorbeeld een jeneverbes zou willen kopen, kom ik die in het tuincentrum alleen maar tegen met rechte stam.

grt,

Jerry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87796

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
...je kijkt verkeerd of gaat op de verkeerde plaats kijken.
Ten eerste: vergeet "binnenbonsai". 99% gaat dood. Een boom gedijt gewoon niet binnen, punt uit.
Ga eens naar een boom/plantenkwekerij en dwaal daar eens wat rond. Meestal is er wel een hoek waar niemand ooit komt omdat er alleen maar verwrongen rare dingen staan die al 20 jaar op die plek staan...
Een voorbeeld wat ik een tijdje geleden gevonden heb: www.bonsaiempire.nl/forum/boom-besprekin...466-nieuwe-juniperus

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87808

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Larix vind ik zelf wel een goede boom om mee te beginnen. Maar ook esdoorns, jeneverbessen en zeker ook taxussen. Die laatste zijn in grote maten voor niet te veel te krijgen in het voorjaar als haagplanten.

Zie ook bonsaitechniek.nl/zelf-bonsai-kweken-het...van-een-tuincentrum/

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87816

• JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1
@LucRoux

je bent wel heel negatief over binnen bonsai. Vriend van me heeft een carmona bonsai en die doet het al een aantal jaar. moet ik er wel bij zeggen dat ie redelijk fanatiek is in de verzorging. luchtbevochtiger erbij etc.
hij zit dus waarschijnlijk bij de 1%.
Maar dat terzijde ik wil idd wel voor een buitenbonsai gaan. Ik had dus een Pecea Abies (dwerg fijn spar) in gedachten maar na wat onderzoek blijken die best wel lastig en gevoelig te zijn.
Omdat het mijn eerste boompje word is het lastig om een keuze te maken.

Laast bewerkt: Post by JerrySporkslede.

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87817

• JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

leatherback schreef : Larix vind ik zelf wel een goede boom om mee te beginnen. Maar ook esdoorns, jeneverbessen en zeker ook taxussen. Die laatste zijn in grote maten voor niet te veel te krijgen in het voorjaar als haagplanten.

Zie ook bonsaitechniek.nl/zelf-bonsai-kweken-het...van-een-tuincentrum/

Bedankt voor je reactie. Zal ze allemaal is checken wat betreft verzorging en hardheid.
gisteren wat zitten lezen over de jeneverbes (juniperus chinensis) die schijnen nog enigszins vergeving gezind te zijn.
en vind het wel mooie boompjes om te zien.

Heb je toevallig ook een tip wat betreft leesvoer? ben wel benieuwd naar wat bonsai boeken voor beginners.

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87819

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295

JerrySporkslede schreef : @LucRoux

je bent wel heel negatief over binnen bonsai.

Gebruik de zoekfunctie eens en kijk eens naar "help mijn boom gaat dood": 99% van deze staan binnen.
Is geen kwestie van negatief zijn, is gewoon realistisch. Er is op de hele wereld geen enkele boom die natuurlijk binnen groeit.
De zogenaamde binnenbonsai zijn tropische soorten die idd temperatuur nodig hebben, maar daarbuiten ook een hoge luchtvochtigheid, ventilatie en veel zonlicht. In onze huizen is het net omgekeerd: beendroog, geen ventilatie en weinig tot geen zonlicht.

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87820

• JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

LucRoux schreef :

JerrySporkslede schreef : @LucRoux

je bent wel heel negatief over binnen bonsai.

Gebruik de zoekfunctie eens en kijk eens naar "help mijn boom gaat dood": 99% van deze staan binnen.
Is geen kwestie van negatief zijn, is gewoon realistisch. Er is op de hele wereld geen enkele boom die natuurlijk binnen groeit.
De zogenaamde binnenbonsai zijn tropische soorten die idd temperatuur nodig hebben, maar daarbuiten ook een hoge luchtvochtigheid, ventilatie en veel zonlicht. In onze huizen is het net omgekeerd: beendroog, geen ventilatie en weinig tot geen zonlicht.

De meeste bomen die daar op staan zijn idd binnen bonsai. Maar toch denk ik dat het voor een heel groot gedeelte ook aan verzorgingsfouten van het baasje ligt.

Het staat boven kijf dat binnen bonsai moeilijker zijn in de verzorging dan buiten bonsai. Omdat je aan verschillende tropische omstandigheden moet voldoen, die zoals jij al zegt in huis moeilijk te realiseren zijn.
Maar als je echt fanatiek bent en weet wat je bonsai nodig heeft zou het wel haalbaar moeten kunnen zijn.

zoals ik al zei heeft een vriend van me een al 2 jaar een binnen bonsai. Hij verzorgt hem heel goed met voeding, bevochtiger e.d. Dat boompje doet het echt goed!

Als je echt geen bomen binnen kunt hebben waarom word er op deze site dan binnen bonsai verkocht in de shop?
zou een beetje hypocriet zijn toch...

of ben ik nu heel eigenwijs en bijdehand :whistle:

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87821

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
Eigenwijs en bijdehand, zijn geen verkeerde eigenschappen om als persoon te hebben.
Maar voor de meeste mensen die met bonsai beginnen, en b.v. nooit geen planten binnen gehad te hebben. Is het lastig om ervoor te zorgen. Daarom ook het advies om met buiten bomen te beginnen, zodat je niet snel voor een teleurstelling komt te staan.

Natuurlijk zijn er ook succes verhalen, zoals hier;
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1671...ficus-retusa?start=0
Maar dan staat je boompje b.v. in een aquarium om juiste condities te behouden.

Zelf heb ik voor de donkere wintermaanden, een groeitent met groeilampen erin. Enige nadeel is, dat je de bomen in de winter niet ziet. Dus zit er ook aan te denken om een oud aquarium te gebruiken ervoor, om die in de huiskamer te zetten.

Van mijn ervaring met binnen bomen/planten versus buiten. Is dat buiten de planten vele maler gezonder worden, dan ze binnen te houden. Dus in de zomer naar buiten met alle binnen bonsai's (of planten) zodat die kracht kunnen omdoen om onze donkere winters te kunnen overleven. Wel even met anti-insecten spul inspuiten voordat je ze binnen haalt. Anders heb je binnen zo een plaag op je planten.

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87823

• JerrySporkslede
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 1

rorror schreef : Eigenwijs en bijdehand, zijn geen verkeerde eigenschappen om als persoon te hebben.
Maar voor de meeste mensen die met bonsai beginnen, en b.v. nooit geen planten binnen gehad te hebben. Is het lastig om ervoor te zorgen. Daarom ook het advies om met buiten bomen te beginnen, zodat je niet snel voor een teleurstelling komt te staan.

Natuurlijk zijn er ook succes verhalen, zoals hier;
www.bonsaiempire.nl/forum/vormingen/1671...ficus-retusa?start=0
Maar dan staat je boompje b.v. in een aquarium om juiste condities te behouden.

Zelf heb ik voor de donkere wintermaanden, een groeitent met groeilampen erin. Enige nadeel is, dat je de bomen in de winter niet ziet. Dus zit er ook aan te denken om een oud aquarium te gebruiken ervoor, om die in de huiskamer te zetten.

Van mijn ervaring met binnen bomen/planten versus buiten. Is dat buiten de planten vele maler gezonder worden, dan ze binnen te houden. Dus in de zomer naar buiten met alle binnen bonsai's (of planten) zodat die kracht kunnen omdoen om onze donkere winters te kunnen overleven. Wel even met anti-insecten spul inspuiten voordat je ze binnen haalt. Anders heb je binnen zo een plaag op je planten.

Wauw dat was een mooi linkje! jammer dat dat geen actief lid meer is van het forum. Zou wel eens willen weten hoe het er nu voor staat met zijn boompje. er staat ook geen mailadres in zijn profiel. Kunnen we daar achter komen?

Welke pre-Bonsai uit het tuincentrum halen? 4 jaren 1 maand geleden #87824

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
nee, email kan je niet afleiden hier. Zou ook een beetje tegen de privacy ingaan?

Je kan natuurlijk in het draadje zelf posten, en een berichte aan de gebruiker sturen hier op de site. Wellicht staan de email notificaties aan.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts