Ik ben nieuw op dit forum. Ik kocht mijn ficus bonsai een half jaar geleden ongeveer. Door de hittegolf een maand geleden lieten mijn ouders onze rolluiken naar beneden overdag waardoor mijn bonsai in het donker stond! Hij heeft super veel blaadjes verloren hierdoor. Nu was het een tijdje beter maar hij begint weer blaadjes af te gooien waardoor hij nu stukken heeft waar geen blaadjes meer hangen. Kan iemand mij alstublieft helpen? Ik wil mijn boompje graag redden!
Liefs
Amber
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Amber, volgens mij is fiscus gevoelig voor tocht, verplaatsen en mogelijk meer. Precies weet ik het niet, dus zoek hier eens op want denk niet dat het bonsai specifiek is.
Dankjewel voor uw antwoord. Mijn Ficus staat al een hele tijd op dezelfde plek, in het zonnetje achter mijn raam, alleen om te wateren zet ik hem even buiten. Zou ik de takjes waar geen blaadjes meer aan hangen snoeien of blijf ik er beter af?
Msh wil de boom nu gewoon buiten staan.
De lucht zal waarschijnlijk te droog zijn binnen achter je raam.
Dat hij een tijd donker heeft gestaan zal hem inderdaad geen goed hebben gedaan.
Ik kan hem inderdaad buiten zetten, maar er vallen ook redelijk veel blaadjes als er maar een beetje wind is... Ik benevel mijn boompje wel geregeld om de vochtigheid een beetje te behouden, denk wel dat ik hier goed aan doe? Maar nu de herfst voor de deur staat ben ik toch een beetje bang om hem buiten te zetten, gaat ie dan niet te koud staan?
Dat benevelen is maar een momentopname voor de boom.
Je moet het even opzoeken, maar ik denk dat als de nachten onder de 10 graden gaan je ze binnen neemt in een onverwarmde ruimte.
Dus zeker niet aan een raam met een verwarming of een plaats waar de lucht droog is.
Ik heb ook een ficus waar ook de blaadjes vanaf vielen. Dit kwam doordat ik hem niet genoeg of juist te veel water hebben gegeven. De grond van een ficus moet ten alle tijden vochtig zijn. Ik heb destijds niets afgeknipt en hij of zij is nu weer gezond en de baaldjes zijn weer teruggegroeid.
Doe je het benevelen met kraanwater? Er zijn de laatste maanden erg veel wisselingen in de waterkwaliteit. Ik ervaar dit zelf regelmatig bij m'n aquariums en vijver. Tevens is het raadzaam om of met regenwater te sproeien en de spuit altijd te vullen met vers water.