Beginnen van een eikel en de weg afleggen naar bonsai is een hele uitdaging. Quercus is dan ook nog een traag groeiende soort. Maar als je er de tijd voor hebt is het een boeiende weg ernaartoe.
Dit is de manier waarop ik tewerk ga als ik zo'n project opstart:
Als je een aanvaardbaar stammetje wil kweken zou ik ze minstens 8 tot 10 jaar in volle grond zetten.
Als die plantjes al goed geworteld zijn, dat wil zeggen dat je ze uit dat potje kan halen en de kluit blijft volledig intact, dan kan je ze nu al in volle grond zetten zonder aan de wortels iets te doen. Als je ze volgend voorjaar in volle grond zet kan je de wortels al spreiden en de penwortel wegnemen. Je kan dan eventueel een plaatje onder de wortelvoet steken om neerwaartse groei te vermijden. Maar dat hoeft niet hoor. Ik haal de planten om de 3 a 4 jaar terug uit de grond om de wortels bij te snoeien en te herschikken om een goeie nebari en wortelkluit te bekomen.
De eerste 2 jaar zou ik ze vrijuit laten groeien, en dan beginnen met snoeien. Dikte groei gaat namelijk gepaard met lengtegroei, als je de top laat doorgroeien ga je ook gemakkelijker stamverdikking krijgen. Je moet die lange doorgroei bekijken als een offertak die je dan later wegneemt om een goeie zijvertakking als nieuwe top te laten doorgroeien. En als die weer lang is doorgegroeid doe je hetzelfde op weer een andere vertakking. Hoeveel jaar daar telkens tussen zit hangt af van de groei. Ik zal er een schematische tekening bijdoen om te laten zien wat ik bedoel.
Bedraden is zeker nu nog niet aan de orde, tijdens de opkweek in volle grond kan je eventueel eens een draad aan een vertakking doen die je als nieuwe top wil, maar dan moet je dat goed in het oog houden want dat gaat snel ingroeien.
Op deze manier kan je op 15 a 20 jaar naar een bonsaiwaardig imago kweken.
Als je rechtstreeks alles in pot wil doen zal het ook wel kunnen maar dan mag je de tijd die je nodig hebt minstens verdubbelen of verdrievoudigen.
Dit is slechts mijn visie hè, zoals er zoveel zijn in bonsai, dit is de manier waarop ik zulke projecten al tot een goed einde heb gebracht. Mijn volle grond projecten staan er een 12-tal jaar in alvorens ik ze in pot zet. Ik zorg ervoor dat ik een goeie stam heb om mee te beginnen, takken kan je overal kweken of enten.
Hopelijk heb je hier iets aan en ben je er niet door ontmoedigt.
Groeten Luc.