In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welke Iep? 4 jaren 2 maanden geleden #87579

• Django Bonsai
  • Django Bonsai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Geacht Forum,

Nog zo'n boompje waar ik niet zeker over ben.
Is dit een iep, en zo ja welke?
Hij reageert prima op bladsnoei, maar ik zal 'm moeten verpotten en de wortels moeten snoeien, om weer klein blad terug te krijgen. Dat plan ik in de volgende lente. Nu enkel wat vorm aangebracht. Is het wat of laat ik wat liggen?

Volgens mij heeft hij de iepenziekte. Als ik het blad laat zitten tijdens een groeiseizoen, komen er roestvlekken en zwarte stippen in. Maar misschien moet ie gewoon nodig verpot worden, of staat ie te heet.

Weer hoor ik graag jullie mening / ideeën.
Groet,
Jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welke Iep? 4 jaren 2 maanden geleden #87593

• Griekse bonsai
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo Jeroen, aan deze topic was ik nog niet toegekomen.

Ik denk zelf weer een Iep, maar als iemand anders een ander idee heeft.......?

Je schrijft dat je bladverkleining wilt toepassen, maar ik denk dat je eerst aan andere dingen moet denken.
1st ik weet niet wat voor bonsai-stijl je in gedachten hebt met deze boom, maar ik denk aan hetzelfde wat ik in de "Meeldauw"-topic schreef, volgend voorjaar als de boom gezond is, al die lange takken eraf, evenals de 1ste tak links die veel te dik is in verhouding tot de stam.
Op de foto's kan ik echter niet goed zien tot waar je de stam moet inkorten, maar in ieder geval een heel eind. Volgend jaar heeft de boom dan waarschijnlijk een macht van nieuwe jonge takken waar je een selectie uit kan maken en de jaren erna een mooie kruin kan laten groeien.

Het bedraden heb je jezelf misschien aangeleerd, maar bedraden moet wel effectief gebeuren en dat is hier zo te zien niet het geval. Bovendien moet de basisvorm van de boom eerst goed zijn.
De dikte van je draad hangt af van de dikte van de tak en type boom (veerkracht van takken bv). Ook geen bedrading kruislings over elkaar winden.
Ik denk dat een bonsaicursus of lid worden van een bonsaiclub je goed zal doen. Daar steek je heel veel op, het is gezellig en zie je ook hoe andere mensen bonsai maken.

Zie het als opbouwende kritiek.

Bonsaigroeten, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts