Hallo Jeroen, aan deze topic was ik nog niet toegekomen.
Ik denk zelf weer een Iep, maar als iemand anders een ander idee heeft.......?
Je schrijft dat je bladverkleining wilt toepassen, maar ik denk dat je eerst aan andere dingen moet denken.
1st ik weet niet wat voor bonsai-stijl je in gedachten hebt met deze boom, maar ik denk aan hetzelfde wat ik in de "Meeldauw"-topic schreef, volgend voorjaar als de boom gezond is, al die lange takken eraf, evenals de 1ste tak links die veel te dik is in verhouding tot de stam.
Op de foto's kan ik echter niet goed zien tot waar je de stam moet inkorten, maar in ieder geval een heel eind. Volgend jaar heeft de boom dan waarschijnlijk een macht van nieuwe jonge takken waar je een selectie uit kan maken en de jaren erna een mooie kruin kan laten groeien.
Het bedraden heb je jezelf misschien aangeleerd, maar bedraden moet wel effectief gebeuren en dat is hier zo te zien niet het geval. Bovendien moet de basisvorm van de boom eerst goed zijn.
De dikte van je draad hangt af van de dikte van de tak en type boom (veerkracht van takken bv). Ook geen bedrading kruislings over elkaar winden.
Ik denk dat een bonsaicursus of lid worden van een bonsaiclub je goed zal doen. Daar steek je heel veel op, het is gezellig en zie je ook hoe andere mensen bonsai maken.
Zie het als opbouwende kritiek.
Bonsaigroeten, Joop