In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis snoeien? 4 jaren 3 maanden geleden #87161

• Richard_F96
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste lezer,

In februari dit jaar heb ik gezaaid om de ulmus parvifolia en de Celtis Sinensis te kunnen kweken uit zaad. Nu, ongeveer een half jaar verder zijn de boompjes enorm in hoogte gegroeid. Slechts één boompje, de ulmus parvifolia vertoond een mooie vertakking maar begint sinds enkele weken wat blad te verliezen.
Alle boompjes kunnen volgens mij ook wel een snoeibeurt gebruiken, maar omdat ik pas in het eerste half jaar zit betwijfel ik of dat al kan?
Omdat er bladverlies optreedt twijfel ik ook of dit ene boompje wel gezond is. Ik lees hier en daar dat een ulmus parvofiolia voor buiten is, maar op een andere plek lees ik weer dat het wél prima binnen gehouden kan worden. De boompjes staan voor het raam, alleen directe na-middag/avondzon. Maar dan wordt het ook echt warm achter het raam.

Kortom twee vragen:
-Mag ik al snoeien? Indien ja, vanaf waar afknippen en hoe moe ik eventuele vertakkingen terugsnoeien?
-Kan de ulmus parvifolia prima binnen gehouden worden of moet deze écht naar buiten?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Richard_F96.

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis snoeien? 4 jaren 3 maanden geleden #87164

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Alles gaat beter buiten.
Snoeien is nu nog niet aan de orde. Normaal wordt er de eerste jaren niet gesnoeid. Eerst wat stam kweken.
Wat je wel kan doen is de stammen beweging geven als je dat wilt.

Laast bewerkt: Post by Tom Haest.

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis snoeien? 4 jaren 3 maanden geleden #87166

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
De meeste bomen ( zo niet alle op de lange termijn) gaan dood binnen. Bonsai maak je niet door een jong plantje in een bonsai schaal te zetten maar door ze flink te laten groeien in een grote(re) normale pot of zelfs in de volle grond, terug te snoeien op het juiste moment, bij verpotting aan de wortels te werken op het juiste moment,bedraden op het juiste moment enz. op dit forum is er veel info te vinden, en ook een aantal goede video cursussen.
Er zitten hier een paar zeer goede bonsaiisten die graag alle vragen beantwoorden. Veel plezier met deze verslavende hobby

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis snoeien? 4 jaren 3 maanden geleden #87168

• Griekse bonsai
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 172
Hallo Richard, om te beginnen zou ik je willen adviseren, om zoveel mogelijk te lezen op deze site of andere bonsai-sites of op de soortnaam van de boom te informeren. Daarvoor is internet ook uitgevonden en je kunt er alle info op terugvinden.
Zo te zien woon je in een flat/appartement en heb je geen tuin, maar misschien wel een balkon waar je wat potten op kwijt kan.
In feite is het beter om bomen buiten te zetten, daar krijgen ze meer licht, zuurstof en is de vochtigheid beter, maar (sub-)tropische soorten moeten als het te koud wordt, winterbescherming hebben, zeker de Celtis.
Voor de boompjes die je nu hebt, is het nog veel te vroeg om aan snoeien te denken. Ik zou ze eerst aanstaand voorjaar in een gewone grote en diepe pot zetten en regelmatig mesten en flink laten groeien. In een grote pot kun je de waterhuishouding ook beter in de gaten houden. Het 2e voorjaar uit de pot halen en de penwortel flink inkorten. Het jaar erop de rest van de penwortel eraf om zoveel mogelijk horizontale wortels te krijgen. Laat ze (Ulmus) gerust manshoog worden eer je ze terugsnoeit. Om ze zo in een bonsai-potje te laten staan, groeien ze veel minder dan in een grote pot.
Wat betreft de blaadjes die afvallen, je kunt de boomjes met het hele kluitje en zonder de wortels te snoeien of te beroeren, nu ook al in een grote pot zetten en aanvullen met een goed drainerende grond, dan kunnen de wortels nu al een beetje verder groeien. Als je een balkon hebt, pas op met de hete zomerzon dat het blad niet verbrand. De overgang van binnen naar buiten kan nu best fors zijn. Houdt de boompjes nog een maand eerst in de schaduw.
Je zult zeker door het lezen op bonsai-sites, je kennis vergroten. Misschien is een bonsaiclub iets voor je?? Op deze site kun je ook bonsaiclubs vinden.
Bonsaigroeten en succes gewenst van Joop

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis snoeien? 4 jaren 3 maanden geleden #87221

• Richard_F96
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt voor je antwoord. Jij stelt dat het "niet mogelijk" of "niet handig" is om een bonsai op te kweken als zijnde jong plantje. In een ander topic werd eerder genoemd dat het juist wel mogelijk is op te kweken in een bonsai schaal, echter het duurt een hele tijd extra.

Dat is nou exact het lastige dat ik ervaar. Ik ben nieuw in de bonsai wereld, je bent zoekende, probeert het goed te doen, maar antwoorden lijken elkaar telkens weer tegen te spreken. En dat is mede de reden waarom ik dit topic heb aangemaakt om, situatie gericht advies te krijgen. Gene enkele boom is hetzelfde dus lijkt mij dat er ook geen modaal in de verzorging is te benoemen, of heb ik dit fout? Het is ook zeker niet zo dat ik hier klakkeloos mijn topic drop en te lui ben om zelf te zoeken en ik ervaar ook niet dat dit door jullie wordt geacht gezien de uitgebreide comments. Veel info opgedaan op basis van dit forum en overige informatiebronnen op het internet waaronder www.bonsaitechniek.nl maar ook hier vind ik geen specifieke informatie die voor mij bepalend is over hoe en wat te handelen, althans niet over alles wat ik behoef.

Ik kijk uit naar jullie reactie.

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis snoeien? 4 jaren 3 maanden geleden #87222

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Mijn allereerste vraag hier was eigenlijk net dezelfde als de jouwe. Ondertussen weet ik dat er geen antwoord op is gewoon omdat er veel te veel variabelen zijn, gaande van jouw kennis , het seizoen , soort boom, stadium van de boom, wanneer is er wat al gedaan, enz enz.
Een paar dingen kan ik je meegeven
- bonsai is een marathon, geen sprint: er is niks wat nú moét gebeuren
- als je iets moet vragen ben je niet klaar om hetgeen je vraagt te doen bij je boom ( klinkt raar, maar door de band is dat wel zo)
- horticultuur - maw de gezondheid van de boom komt voor alle andere "bonsai" dingen. Klinkt zo logisch maar een boom gezond en krachtig houden zodat ie goed groeit na of voor je iets wil gaan doen is van het uiterste belang.
Hopelijk heb je hier iets aan....

Ulmus Parvifolia | Celtis Sinensis snoeien? 4 jaren 2 maanden geleden #87406

• Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Een heel herkenbare vraag: snoeien of juist laten groeien?
Beiden hebben voor en nadelen:
Neem 2 uitersten: Stel je laat een plant 5 -10 jaar in de grond zitten en gewoon groeien, dan heb je een joekel van een stam, maar hele grote bladeren, grote internodes en weinig vertakkingen; je zult de boom hard moeten terugsnoeien, wat lelijke littekens geeft en waarschijnlijk heeft je stam weinig interresse of beweging.
De andere uiterste is je laat het boompje 5 -10 jaar in een bonsaipotje, je bedraad de stam en takken steeds in een mooie vorm en snoeit elke keer terug. Haal jonge plantjes omhoog en leg ze op hun zij, laat ze over stenen en rotsen groeien etc. Je zult nauwelijks stamdikte hebben, maar wel veel vertakkingen, kleine blaadjes en korte internodes. Bovendien heb je een interressante stam en silhouet met veel meer een wabi sabi gevoel, als een plantje die jaren onder extreme omstandigheden heeft moeten opgroeien in de natuur.
In het eerste voorbeeld zul je na de 5-10 jaar groei, zoals gezegd hard moeten terugsnoeien en ook moeten gaan werken aan de verfijning en bedrading. Er zijn wel technieken voor zoals takken enten op de stam.
In het tweede voorbeeld zul je op gegeven moment toch wat meer stamdikte willen. Dit kun je doen door de plant daarna een paar jaar accelerated growth te geven en een paar leaders helemaal te laten uitlopen, die je later weer terugsnoeid. (sacrifice branches). Voor 1 m groei krijg je 1 cm stamdikte als vuistregel.
Het beste is om een balans te vinden tussen deze 2 uitersten. Hoe je dat doet hangt helemaal af van de boomsoorten, omstandigheden, klimaat, persoonlijke voorkeur etc. Remember: there are no shortcuts! Op de foto een Divi Divi yamadori uit het wild. Vergroeid met de steen en die onder barre omstandigheden jaren maar net heeft kunnen overleven. Een zaailing van een paar maanden oud heeft al een dikkere stam, maar niet die patina, vorm en wabi sabi.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laast bewerkt: Post by Lignum Vitae.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts