In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87125

• Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen, ik, pre bonsai amateurtje, heb van een kennis een zaailing van een den gekregen om er wat leuks van te maken maar ik weet niet hoe.Enkele weken geleden toen ik wat op de tablet aan t zoeken was, zag ik iets voorbij komen ik denk op Youtube.Daar was een japanse man bezig met een demonstratie en ik dacht ook met zo.n sprieterig ding..Heeft iemand dit misschien ook gezien soms?
Kan het niet meer vinden.wie weet wat ik er mee kan? En wie weet welke takken ik er af moet halen. Ik weet dat dit een forum is voor bonsais, maar ik denk dat menigeen op het forum zo begonnen is.Hoop dat iemand mij raad kan geven, hoe ik hier wat van kan maken

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87126

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Hoe lang staat dat dennetje al in dat potje? Ziet er heel erg geel uit. Kan vanalles betekenen ( te weinig voedingstoffen, water, of nu onlangs uitgegraven en in dat potje gezet dan is ie aant doodgaan...).
Voor hij gezond is ( donkergroene naalden) niks aan doen ( tis sowieso niet het moment nu om wat dan ook te doen ), en rustig de tijd nemen om je in te lezen, vooral wat wanneer te doen, als je geen groene vingers hebt misschien wat basis tuinkennis opdoen ( klinkt misschien raar,maar de eerste vereiste om aan bonsai te doen is een gezonde boom), spit doorheen forum, youtube, zoek een bonsai vereniging in de buurt, ....
Les 1: bonsai is een marathon, geen sprint

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87129

• Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Nou dat weet ik niet.staat al heeeel lang in dat veel te kleine potje.ik dacht dat zijn nieuwe kaarsen. Het staat er denk ik heel lang in want de grond is helemaal bedekt met een plaat mos.moet ik het nu overzetten dan en eerst zorgen dat het groen wordt.dood is die niet vlgs mij. En welke takken moet ik er straks afhalen dan, want dit is wel een heel raar dun lang ding, waar je denk ik weinig mee kan of???
Die man waar ik over sprak, maakte de stam eerst helemaal soepel door steeds lichtjes te buigen enz. Maar dan, dat weet ik niet meer.weet ook niet of hij er takken afhaalde??moeilijk verhaal al met al. Vlgs mij is het filmpje er af of kan ik het niet meer vinden.

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87130

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Nogmaals, het is nu niet het moment om wat dan ook te doen. Geef hem wat meststoffen als ie al zo lang in dat potje staat en neem je tijd om kennis op te doen. Er zijn tientallen filmpjes te vinden op youtube van bonsai meesters die dat soort stylings doen, maar deze mensen weten heel goed waarmee ze bezig zijn , en wanneer.Lang dun ding wil zeggen dat ie moet groeien om dikker te worden. Groeien betekent lengte maken, dus afblijven.Rustig in en uitademen, er is absoluut niks dat je nu moet/kan doen ermee.

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87140

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
De beschrijving van de video doet mij aan deze denken:

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87143

• Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Och ja, dat is het filmpie,staat het er nog op en waar kan ik het eventueel t.z.t. weer opzoeken? Ik heb me suf gezocht.is dit boompje trouwens dat dunne ding van mij(zie foto).ja, ik moet sowieso deze zomer niks er aan doen en misschien volgend voorjaar.hardstikke bedankt jullie voor je hulp.

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87144

• rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 307
Als je een youtube account hebt, kan je rechtsboven bij de video op "later bekijken" klikken. En dan komt die in de afspeellijst van youtube te staan.
Of je komt terug naar dit topic, hier blijft deze ook gelinkt staan.
In de video heeft hij een zwarte den. Ik weet niet wat voor soort jij hebt staan.
Zo ie zo zou ik jouw den van jouw in een grote pot zetten. Nu niks aan wortels doen, maar gewoon overzetten en rondom aanvullen met potgrond.
Dan zitten er ook weer voedingstoffen in de grond, en wordt deze hopelijk weer groen. Dan kan die ook gezonder de winter doorkomen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Iggi

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87148

• Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb t filmpie bekeken , maar vlgs mij is t een ander soort boompie.de moeilijkheid is, dat er zijtakken zijn op 1 plaats en steeds 3 stuks wel mooi verdeeld in de rondte. Dus ik heb eigenlijk niet zo.n lange spriet met niks op de stam maar steeds 3 zijtakken op 1 plaats.

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87149

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Die 3 takken op dezelfde hoogte gaan op termijn moeten verdwijnen:omdat ze op dezelfde hoogte staan gaan die mettertijd daar een verdikking veroorzaken die niet mooi is. Maar dat is niet iets waar je je nu zorgen om moet maken
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Iggi

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

Zaailing den??? 4 jaren 3 maanden geleden #87150

• Iggi
  • Onderwerp Auteur
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Oke, ik ga het in een grotere pot zetten en blijf ik er voorlopig vanaf.
Maar de moeilijkheid is dat bovenin de top weer 3 kaarsen zitten, dus het boompie blijft dan toch 3 takken geven..wat dan?.achteraf denk ik dat dit boompie niet geschikt is om er wat leuks van te maken

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts