In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

bladeren verkleuren 4 jaren 3 maanden geleden #87023

• fred
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal,
De eerste keer dat ik iets op het forum zet dus mijn excuses als het niet op de juiste plaats staat.
sinds kort verkleuren de bladeren van mijn Ficus boompje eerst zwart en geel, vervolgens vallen ze af. iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Hij is al enkele jaren in mijn bezit en het zou spijtig zijn dat ik hem moet verliezen.
Meteen even van de gelegenheid gebruik maken wanneer en hoe je een Ficus het beste snoeit? Als je takken snoeit verliest het boompje al gauw een dik wit sap. Al vast bedankt

Freddy

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

bladeren verkleuren 4 jaren 3 maanden geleden #87026

• Eric R
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Hallo Fred,

Eerst een paar vragen;
- waar staat je Ficus nu, binnen of buiten.
(met deze temperaturen kan deze het beste buiten staan, wanneer het weer kouder wordt (< 15grd) dan moet deze weer naar binnen)
- Maakt je ficus nieuw blad aan? hij zou nu ongeveer elke week nieuw blad moeten produceren.
- Snoeien do je alleen bij een gezonde boom, bij grote takken kan je de snoeiwond bedekken met wondpasta. Kleine twijgjes kun je gewoon snoeien en zijn de wonden binnen een dag droog.
- Welk substraat staat de boom en hoe vaak geef je water en voeding?

bladeren verkleuren 4 jaren 3 maanden geleden #87027

• fred
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo Eric,

Momenteel staat de ficus binnen in de veranda (beter buitenzetten dus?) zo te zien maakt hij ook nog nieuw blad aan en die nieuwe blaadjes hebben hun gewone groen kleur. Op locaties waar de blaadjes afgevallen zijn blijven de takken wel kaal. ik De bonsai staat in een grondmengeling die speciaal voor bonsai zou dienen. ik geef regelmatig (om de 2 dagen) een beetje water maar zorg er voor dat de grond niet te net is. Qua meststof gebruik ik tegenwoordig Biogold; Ik leg dan gewoon een blokje op de grond en giet er dan wat water overheen. Ik neem aan dat ik vroeg of laat de takken volledig zal moeten terugsnoeien om vorming van nieuwe takken te bevorderen?

bladeren verkleuren 4 jaren 3 maanden geleden #87031

• Eric R
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Is je substraat een korrel substraat?
Bij mij staat hij in FoetsieBa kattenbak korrels met zeoliet en lava (resp. 70%20%10%).
Wanneer is je boom voor het laastst verpot? Heb je nu geen korrelsubstraat is kun je deze het beste in de late lente verpotten (wanneer het lekker warm is buiten)
Hij staat buiten in de volle zon, als je je boom verplaatst naar buiten, dan de eerste 2 weken alleen ochtend zon, daarna een lekker warm plekje en volle zon (let op dat de kluit niet uitdroogt)
Je kan de groei terugsnoeien tot 1 of 2 bladeren, als de boom goed gezond is gaat deze lager op de twijgjes knoppen krijgen.

Heb je misschien een paar foto’s van de hele boom?

bladeren verkleuren 4 jaren 3 maanden geleden #87036

• fred
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Voor zover ik weet geen substraat; enkel een potgrond mengeling voor bonsai boompjes. Ook nog niet verpot vrees ik. Ik moet eerlijk zijn; voor mij als beginneling is het allemaal een beetje nieuw en ik ben een beetje bang dat ik met verpotten en wortelsnoei het boompje om zeep zou helpen wanneer het niet goed gedaan wordt. Ik hoop hier wel veel uit te leren. Inmiddels heb ik me ook inschreven op de basis cursus hier op deze site. In bijlage nog 2 nieuwe foto's: het boompje in zijn geheel en het uiteinde van de twijgen.Op deze tweede toto zie je nieuwe blaadjes die niet verkleurd zijn. verder lijkt het boompje kaal want wel wat blaadjes verloren.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

bladeren verkleuren 4 jaren 3 maanden geleden #87037

• Eric R
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Ik vindt het potje erg klein, wat je zou kunnen doen is hem overzetten in een andere grotere pot, zonder iets aan de wortels te doen en de rest aanvullen met korrel substraat. Dit geeft iets meer ruimte voor de wortels.
Dan kun je hem volgend jaar begin zomer verpotten in een volledig korrel substraat.
Als het boompje goed gezond wordt kun je snoeien, voor de snoei eerst een goed bemesten, dan ontstaan er nieuwe uitlopers op de takjes.

Voor nu dus een iets grotere pot en lekker buiten in het zonnetje en goed gezond laten worden

bladeren verkleuren 4 jaren 3 maanden geleden #87047

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 377
De term 'korrelsubstraat' is nieuw voor mij :)

Fred, misschien kan je starten met je inlezen op de Ficus, met correcte verzorging zal je boom zeker opleven. En volgende vroege lente verpotten zou ik je inderdaad ook aanraden, hier vind je wat info over het substraat: www.bonsaiempire.nl/basis/verzorgen/bonsai-grond

En de Ficus verzorging: www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/ficus

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts