In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Picea Abies starterpakket problemen 4 jaren 5 maanden geleden #86208

• RickSparreboom
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag allemaal,
Eind april (25 april) heb ik de Picea Abies startersplant uit de webshop binnen gekregen. Aangezien ik een leek ben in de bonsaiwereld, nam ik de instructie die was meegeleverd zeer serieus. Tijdens het snoeien en oppotten heb ik de instructievideo van YouTube aandachtig bekeken. Ik heb hem eerst een paar dagen zonder bedrading laten staan, puur omdat ik het niet aandurfde om het boompje te bedraden. Ik heb uiteindelijk toch de moet bij elkaar gesprokkeld en het boompje bedraad. Nu merkte ik dat het boompje achteruit ging, naalden verkleurden en vielen af, en er beginnen nu zelfs takjes af te sterven. Nu denk ik dat mijn poging tot bedraden het boompje de das om heeft gedaan, maar ben hier niet zeker van. Heb voor de zekerheid de bedrading verwijderd.

Zou iemand mij kunnen voorzien van deskundig advies? Zou het doodzonde vinden als het boompje het niet overleefd.
Bedankt alvast.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Abies starterpakket problemen 4 jaren 5 maanden geleden #86209

• RickSparreboom
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hier een aantal foto's hoe het boompje er uit zag.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Picea Abies starterpakket problemen 4 jaren 5 maanden geleden #86213

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Als ik het goed begrijp heb je de boom gesnoeid en verpot, dan enkele dagen laten staan en hem dan bedraad?
Dat is een verkeerde volgorde.
Als je de boom hebt verpot moet je hem verder met rust laten, na enkele dagen heeft die dan minuscule fijne nieuwe haarworteltje gemaakt en als je dan aan de boom gaat rommelen vernietig je die en haal je alle groei er opnieuw uit.
Als je beide wou doen, verpotten en bedraden, dan had je eerst de boom moeten bedraden en vormen en als laatste verpotten en verder met rust laten.
Ik doe nooit de twee samen, als ik een boom vorm en bedraad verpot ik hem pas het volgende seizoen, dat is de veiligste manier.
Uitsnoeien en verpotten kan wel samen.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RickSparreboom

Picea Abies starterpakket problemen 4 jaren 5 maanden geleden #86222

• Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Administrator
  • Administrator
  • Ontvangen bedankjes 377
Dag Luc,
Laat verpotten en wel snoeien en bedraden is wat veel - is het een heel lichte verpotting geweest (met weinig impact op de wortelkluit) dan zou dit niet zo'n probleem moeten zijn.
Voor nu; optimaliseer de verzorging, met name goed lezen over - en letten op de bewatering. En hopen dat de boom weer goed bijkomt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RickSparreboom

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts