In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ficus Retusa 4 jaren 5 maanden geleden #85911

• Pablo
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier op het forum en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mijn Ficus Retusa heb ik nu ongeveer een half jaar en is gekocht via bonsaishop.nl. Op dit moment verliest hij ongeveer 15 tot 20 bladeren per dag. De bladeren kleuren langzaam op een vlekkerige manier geel en laten daarna los. Zie bijlage. Qua water gift hebt ik de grond nooit laten uitdrogen, eerder te veel dan te weinig vermoed ik. Verder heb ik me gehouden aan de adviezen die ik kon vinden over bemesting en staat de boom op een erg zonnige plek.

Wat denken jullie dat het probleem is en wat zou ik er tegen kunnen doen?

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Pablo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ficus Retusa 4 jaren 5 maanden geleden #85912

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Een foto kan voor meer duidelijkheid zorgen.
Maar alvast een lap tekst:
Ik moet zeggen dat ik ook een ficus retusa heb (ook wel ficus tigerbark genoemd)
En de omschrijving die je geeft mij niet vreemd is, kan een teken zijn van inderdaad te veel water maar ook nog van te weinig licht afgelopen winter
Door de felle zon en weer langere dagen krijgt je boompje mischien nu toch veel meer licht en gaat hij zijn blad vervangen voor blad wat beter werkt met meer licht, dit is de reden dat die van mij volledig blad snoei zodra deze weer naar buiten gaat.
Herfst en winter prima binnen in leven te houden maar als het snachts niet meer onder de 10 graden word lekker buiten zetten indien mogenlijk.
Zo zal de boom veel beter op kracht komen en dus ook sterker weer naar binnen verhuizen als het zover is.
Post evengoed nog even een foto van de hele boom en een scherpe duidelijke foto van het blad!

Ficus Retusa 4 jaren 5 maanden geleden #85915

• Pablo
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi Dennis,

Dank voor je reactie. Hier een foto van de boom en een duidelijkere foto van het losgelaten blad.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Ficus Retusa 4 jaren 5 maanden geleden #85931

• Eric R
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Wat je beschrijft is mij ook niet vreemd, maar ik heb wel minder bladuitval gehad bij mijn ficus.
Als dit jouw huidige standplaats is, is deze momenteel te donker, ik zou hem naar buiten zetten in de zon (eerst een paar dagen ochtend zon en daarna volle zon)
Ik kan je substraat niet beoordelen op de foto, maar het lijkt dat deze in het originele (waarin hij is gekocht) substraat staat.
Bij mij was dit keiharde klei waar sommige plekken continue droog stonden.
Ik zou dus verpotten naar een korrel substraat

Ficus Retusa 4 jaren 5 maanden geleden #85940

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Inderdaad zoals Erik aangeeft naar buiten verhuizen.
Maar ik zou nog even wachten met verpotten de grond lijkt mij meer op potgrond dan op de bekende bruinige harde klei waar ze inderdaad vaak in staan
Water geven waneer de grond wat aangedroogd is en dan zal de boom vanzelf nieuwe groei laten zien.
Zodra de boom weer gezond oogt en de nieuwe groei is afgehard zou ik pas gaan denken aan verpotten.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts