Zoal Dennis en LB al zeggen.
Meer gedetailleerd.
Als je je een boom aanschaft om een bonsai van te maken, dan doe je best niet alles in één keer.
Ik doe nooit een volledige vorming aan een boom en hem dan hetzelfde seizoen ook nog eens verpotten.
Ik ga eigenlijk net andersom te werk, ik doe na de aankoop een takkenselectie waarbij ik er in eerste instantie nog teveel behoud, maar ik zorg ervoor dat er lucht en licht in de boom kan. Dan verpot ik hem het volgende seizoen in een goed korrelige grondmengsel, en pas na het groeiseizoen dat daarop volgt ga ik de boom vormen, en alleen op voorwaarde dat hij dan goed gereageerd heeft op de verpotting en goed heeft staan groeien.
Wat de vorming betreft ik zou de onderste 3 takken wegnemen, en ook nog dat kleine takje aan de rechterkant daar net boven. Tegenover de eerste lak dan, nu heb je veel tegenover elkaar liggende takken, dat is iets wat je probeert te vermijden. Voor zo'n dun stammetje mag je niet teveel loof houden. Zie schets.
Je hebt geen binnen loof, zoals LB ook al opmerkte, stond dat er en heb je dat weggehaald? of was er sowieso niks binnenin?
Deze soort maakt namelijk niet al te gemakkelijk terug loof binnenin.
In principe, als je de boom vormt, neem je veel meer loof weg en zet je hem volledig open met draad in primaire plateaus. Later gaat de boom dan dichtgroeien en kan je stelselmatig selecteren wat je behoudt en wat je weer wegsnoeit. Zo kan je dan volle plateaus kweken. Ik zal er 2 foto's bijposten.
Om ouderdom uit te stralen mogen de takken bij deze soort ook meer naar beneden wijzen. Ik zie inderdaad ook geen dieptetakken?
En die ent vanonder aan de stam ga je ook nooit weg krijgen, dat zal altijd een minpunt blijven.
Wat je bedrading betreft moet je er op letten om de volgende keer minder windingen te gebruiken. De tak is beter te vormen als je in een hoek van 45° bedraadt. En het oogt mooier en is goedkoper, want je gebruikt minder draad.
Je draad sluit wel goed aan, daar is niks verkeerd mee.
Niet dat je volledig slecht bezig bent hè, maar je vroeg om streng te zijn.
Vooral de moed niet opgeven en op naar het volgende project.
Groeten Luc.