Hallo,
ik had een vraagje over het bemesten van een jade.
Heb me al tijdje verdiept in de bemesting en verzorgen ervan ,ik weet dat je moet wachten tot hij gaat groeien. En op deze site word aangegeven dat de standaard bemesting goed is. Alleen als ik kijk bij biogold staat er voornamelijk beschreven voor naaldbomen.
Heeft iemand ervaring met jade planten? Bijv. Hoeveel blokjes biogold moeten erbij?Alle tips zijn welkom( net begonnen met de hobby)
Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Heb zelf ook een Jade die ik binnen op de zuidkant voor het raam heb staan en dat gaat perfect.
Ik zelf gebruik vloeibare bemesting sinds begin April nadat ik de Jade heb gesnoeid om betere vertakking te krijgen.
Vorig jaar heb ik in de warmste zomermaanden de Jade pas buiten gezet en een aantal blokjes biogold
in een korfje in de trainingspot gedaan en dat was geen probleem.
Zag zelf bij het tuincentrum van pokon cactus en vetplanten voeding. Deze is ook vloeibaar.om de week bemesten stond erop. (20ml/liter staat op de fles)
Is dat een goede basis of is dat teveel?
En hoeveel blokjes biogold doet u erbij? Mijn groote crassula is rond de 35 cm hoog ,en heb nog een portulacaria die in zon 15cm hoog.
Die van mij staat ook achter een raam op het zuiden ,zet hem alleen niet buiten.
Zag zelf bij het tuincentrum van pokon cactus en vetplanten voeding. Deze is ook vloeibaar.om de week bemesten stond erop. (20ml/liter staat op de fles)
Is dat een goede basis of is dat teveel?
En hoeveel blokjes biogold doet u erbij? Mijn groote crassula is rond de 35 cm hoog ,en heb nog een portulacaria die in zon 15cm hoog.
Ik had mijn jade in februari al buiten gezet. Daarna is die direct gaan groeien. Mijn moeder laat trouwens al jaren gewoon de jade buiten onder een afdak, en die groeid heel de winter door.
Op de foto lijkt het alsof de jade net verpot is. Ook met wat normale potgrond er bij? wellicht hoef je dan de eerste periode niet te bemesten, als de potgrond al wat bemest was.
Jaa klopt hij is 2weken terug verpot volgensmij. Had hem gekocht als grote plant op marktplaats voor 10 euro
Heb een mix gebruikt van bonsaipotgrond,turf(cocosvezels en boomschors stond op de zak) perliet en seramis.1/4 van elk en van de turf net even wat minder.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar biogold oid omdat dit langszaam voedigsstoffen loslaat. Ga nu nog wachten tot hij gaat groeien tot ik ga bemesten,maar kan er weinig over vinden helaas. Ben wel al echt een tijdje aan het zoeken op forum en youtube
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Als u geen last hebt van verbrande bladeren tijdens de zomer dan kunt u hem uiteraard ook gewoon binnen laten.
De vloeibare voeding die u bovenstaand noemt is inderdaad een goede basis voor deze tijd van het jaar.
Misschien is het gezien het substraat waar u de jade in heeft staan, beter om het bij de vloeibare voeding te houden.
Omdat grond langer nat blijft, zult u niet zo vaak water hoeven geven en duurt het lang voordat de voedingstoffen uit
de biogold brokjes oplossen/afgegeven worden.
Mocht u toch kiezen voor biogold dan kunt u altijd beginnen met 4/5 blokjes en kijken hoe u jade daar op reageert.