In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ulmus chinensis krijgt bruine bladeren 4 jaren 6 maanden geleden #85672

• Tiando
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb hulp nodig met de verzorging van mijn ulmus chinensis. Een paar maanden geleden heb ik deze boom gekocht en op een mooie plek in de woonkamer gezet. Helaas is er op deze plek weinig licht, maar met de zomer in aantocht wel steeds meer. Nu heeft de boom de afgelopen maand steeds meer last van bladeren die dood gaan, bruine rand en een kern die geel wordt.

Ik geef de plant nu ongeveer 1x in de 5 à 6 dagen water door hem een tijd in een bak met water te zetten. Na een dag of 3 begint de grond er meestal een beetje droog uit te zien. Ongeveer 1x per week spray ik water op de bladeren. 1x per 2 weken geef ik voeding.

Het liefst hou ik m'n plant binnen, ik heb een huis zonder vensterbanken dus ik kan hem ook niet bij het raam zetten.

Geef ik gewoon te weinig water? Want ik wil hem ook weer niet verzuipen. Of is er iets anders aan de hand?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus chinensis krijgt bruine bladeren 4 jaren 6 maanden geleden #85677

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Zou kunnen komen door te weinig licht deze verschijnselen of uitdroging door de droge lucht binnen.

Dompelen is met dit soort boompjes een goede manier om te doen omdat de grond vaak al erg compact is en slecht water door laat met een gieter
Maar als hij na 3 dagen al droog uit begint te zien zou ik evt eerder weet water geven op dag 4 Ipv 5 of 6.
1x per week het blad benevelen heeft niet zo veel zin ben ik bang...

Helaas maar waar je omschrijft de minst ideale omgeving voor je ulmus, weinig licht en binnenshuis
Geen vensterbank kun je evt de boom op een krukje of iets dergelijks toch voor het raam zetten maar ook daar zal je moeite gaan hebben de boom in leven te houden omdat ze gewoon buiten horen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiando

Ulmus chinensis krijgt bruine bladeren 4 jaren 6 maanden geleden #85678

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Beste Tiando,
je zit gewoon met hetzelfde probleem waar honderden anderen mee zitten die proberen een bonsai binnen te houden.
Dit is een steeds wederkerende vraag op dit forum, daarom heb ik al een standaardtekstje gemaakt dat ik er dan bij post.

Binnenbonsai zijn meestal tropische of mediterane soorten planten die verkocht worden als “binnenbonsai” omdat ze geen vorst verdragen.
De plaats waar je die bomen koopt beschikt over een vochtige warme serre waar die planten verzorgt worden, en daar gedijen die goed.
Vanaf je die koopt en bij jou in de huiskamer zet gaat die boom het moeilijk krijgen. De oorzaak is de veel te droge omgeving waarin hij staat. Daarom zet je hem tijdens de maanden dat het niet vriest best buiten. In de herfst en de winter zet je hem alleen binnen als het ’s nachts of overdag onder de 5° is. En liefst dan in een soort veranda, waar het toch nog iets vochtiger en frisser is. Zet je hem dan terug in de huiskamer beginnen de problemen opnieuw.
Verder staan die bomen allemaal in een slecht grondmengsel. Een soort potgrond, slechte drainage en geen zuurstof. Daarom zet je hem best in een korrelig mengsel waar het water goed doorheen loopt. Verpotten doe je best in het begin van de lente.
Doe je dat niet dan zal je boom op termijn er het loodje bij neerleggen. Spijtige zaak maar al honderden zijn jou vooraf gegaan en hebben bijna allemaal hun boom verloren.
Groeten Luc.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tiando

Ulmus chinensis krijgt bruine bladeren 4 jaren 6 maanden geleden #85699

• Tiando
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Heel erg bedankt voor de snelle reacties.

Ik ben van plan om hem binnenkort naar buiten te verplaatsen. Nu maar iets nieuws zoeken om op het dressoir te zetten ;)
Wel ben ik inderdaad bang hoe het gaat als hij in de herfst weer naar binnen moet. Kan ik dan het beste een groeilamp erop zetten zodat hij toch nog voldoende licht krijgt?

Ulmus chinensis krijgt bruine bladeren 4 jaren 6 maanden geleden #85701

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
waarom zou je hem in de herfst naar binnen zetten?

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts