In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85631

• RJK
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Goedenavond,

Ik ben een tijd geleden begonnen met deze prachtige hobby. Ondertussen al een hoop kennis opgedaan en de nodige cursussen en boeken gelezen.

Nu ben ik 2 weken terug in de tuin van een vriend van mij een prachtige gewone esdoorn tegengekomen met een dubbele stam. Deze boom was in mijn ogen geschikt als een eerste bonsai. Nu heb ik hem netjes uitgegraven en omwikkeld met een natte doek, mee naar huis genomen en in een grote pot gedaan om hem een jaar lang te laten groeien. De hoofdwortel was dik en lang dus heb ik die een klein stuk afgeknipt om in de pot te laten passen.

Daarna heb ik de pot gevuld met Akadama, niks en een heel klein beetje eigen grond.

Nu probeer ik 3-4 keer per dag water te geven en dusdanig veel tot het onderuit de pot loopt. Maar toen begonnen de bladeren ineens te hangen en af en toe trokken ze weer bij, maar nu ineens gaat het helemaal bergafwaarts.

Hieronder zal ik foto’s bijvoegen van hoe de plant eerst netjes erbij stond met vol blad en hoe hij er nu bij staat. Graag wil ik jullie kennis en mening vragen wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes,

Raoul

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85633

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
de foto's zijn achter gebleven ze moeten onder de 2 mb zijn.
3 a 4 keer per dag klinkt wat overdreven met watergift staat de boom in de zon of schaduw?

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85638

• RJK
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Tuin staat op het zuiden inprincipe staat de boom heel de dag in de zon vanaf 10 uur ongeveer.

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85639

• RJK
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85640

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Aangezien deze net is opgepot eerst laten bijkomen in de schaduw.
De wortels moeten herstellen en hebben moeite het blad te voorzien van vocht daarom laat hij ze hangen bij te kort water door de felle zon verdampt het te snel.

Het is nog een zeer jonge plant, de gewone esdoorn heeft van nature al een groot blad en lange bladstelen en is hierdoor niet echt geschikt zeker niet voor een klein formaat bonsai.
wil je hier een geloofwaardige bonsai van maken moet hij komende (10)jaren flink groeien en dat doe hij dan het beste in de volle grond in een pot kun je er nog wel het dubbele aantal jaren voor uit trekken.
Raak hierdoor niet ontmoedigd als je net start kun je oefen materiaal vinden bij tuincentra om de technieken leren toe te passen!

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85643

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
In toevoeging to wat Dennis zegt..
Bomen houden niet van natte voeten. De pot zo nat mogelijk houden helpt de boom niet opnieuw wortels te maken. Zoek een manier om de plant alleen in de vroege ochtend of avond een uurtje of 2 zon te geven. De rest van de dag schaduw. En alleen water geven als de eerste cm van het substraat grood is. Nu ben je de boom aan het verdrinken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RJK

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85645

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Als je nu echt bomen nog wilt uitgraven is het minimum de meeste bladeren weghalen.
Zo help je de boom.
En zoals gezegd schaduw.
Ook veel planten errond zetten kan helpen om wat luchtvochtigheid te creëren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RJK

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85647

• RJK
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Bedankt allemaal voor de nodige informatie! Ik zal de plant op een beschutte plek neerzetten en de bladeren eraf halen. Desnoods in de volle grond zetten om hem over 1-2 jaar al lichtelijk te vormen.

De bladeren afknippen tot aan de stam begrijp ik? Of een klein steeltje laten staan?

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85648

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Laat het steeltje maar staan. In de oksel ervan zullen de nieuwe knoppen dan komen.

Maar zoals Dennis zegt, de grote van het blad vraagt een grote dikke boom. Reken dat je binnen een 20 jaar er kunt aan beginnen.
Zie het ook niet als bonsai, maar msh ooit een mooie boom in een pot want met deze soort is het moeilijk om verfijning te krijgen.

Gaat mijn bonsai dood? 4 jaren 6 maanden geleden #85651

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
Het is eigenlijk nu te laat om nog bomen uit te graven, maar als hij weg moet kan het nog wel, als je inderdaad al het blad verwijdert.
Verder zet je hem best in de schaduw en geef je pas water als de grond aan de oppervlakte begint op te drogen. Wat spaghnum mos op de bodem leggen gaat ook helpen.
De soort is op zich n iet echt geschikt om kleine bonsai van te maken, ook de grotere uitvoeringen blijven mager qua vertakking.
Ik ben nu bezig met het enten van Acer Palmatum op de Acer pseudoplatanoïdes soorten.
Ik heb ondertussen 2 jarige enten staan die goed zijn aangeslagen maar ze zijn nog maar gedeeltelijk losgeknipt.
vraag is natuurlijk of ze gaan overleven en verder groeien als ze volledig los zijn.
Maar als dit lukt opent dat nieuwe perspectieven, dan kan je mooie onderstammen van de pseudoplatanoïdes gebruiken met het verfijnde loof van de palmatum.
Je zal altijd wel blijven zien dat die stam niet origineel van de palmatum is, maar je zal toch een mooie creatie kunnen neerzetten.
Op deze boom heb ik 2 enten gezet, misschien nog dit jaar, maar denkelijk volgend jaar gaan die volledig los zijn geknipt.
Ik hou jullie op de hoogte hieromtrent.
Groeten Luc.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: dennisfranx

• Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts