Hallo Yvette, ik heb zelf ook een Acer Berg. die ik vanaf stek heb en is nu ong; 21 a 22 jaar oud. Ik heb de boom eerst flink laten groeien tot ong. 2 mtr.
Daarna in de lente, (dus voor jouw boom net iets te laat) op een 20 cm boven de grond (lees boven nebari) afgezaagd en weer ong. 3 jaar in de volle grond laten groeien. In die grote pot waar jouw Acer nu in staat, kan het ook prima in een goed substraat. De nebari moet wel elke 3 jaar geinspecteerd worden. Dikke wortels wegzagen en alle wortels die naar beneden groeien, ook wegnemen. Je boom zal ondertussen flink gegroeid zijn, waarna je een goede takselectie kan maken voor de toekomstige vorm/stijl. Trouwens ik denk dat er al een mooie nebari aanzit.
Voor zover ik het op de foto's kan zien, zijn er voor mij 2 opties. Ik zou (op foto 1) de achterste tak laten staan en daarvan de dunnere tak boven de spltsing na een 5 cm afzagen.. De voorste tak zou dan ook weggenomen moeten worden. Dan heb je een boom met 1 stam maar met grotere snoeiwonden.
Optie 2 is om er een 2--stam van te maken door zowel de achterste als de voorste tak te behouden. Dan moet de dikste tak wel de langste tak van de 2 worden. Dan heb je minder grote snoeiwonden. Binnen een paar jaar heb je veel nieuwe takken waarna je weer moet selecteren en daarna fijnere vertakking moet laten groeien. Vergeet niet de snoeiwonden met wondpasta te behandelen.
Succes met je beslissing. Bonsaigroeten, Joop