In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Verpotten of laten staan? 4 jaren 6 maanden geleden #85329

• TimmyFane
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Mijn naam is Tim, noebie in de wereld van de groene vingers en ik ben op zoek naar wat advies.

Onlangs heb ik van mijn vrouw een leuk presentje gekregen: een ficus microcarpa bonsai. Het een een klein dinkie met welgeteld 21 blaadjes... nu ben ik van veel lezen en begrijpen waar ik mee bezig ben voordat ik ergens aan begin. Dus ik heb het en der wat gelezen over de slechte grond waar de plantjes in staan als ze ven de handel komen. Ook heb ik ergens gelezen dat ze het niet zo fijn vinden om mishandeld te worden.

Nu zit ik met de vraag of ik hem in hetzelfde schaaltje moet gaan voorzien van wat betere grond om hem wat meer “lucht” te geven. Of dat ik hem het beste eerst kan laten staan om de vensterbank tot zijn nieuwe thuis te maken.

Kunnen jullie helpen?
Btw. Ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar kon niet echt iets vinden wat aansluit op mijn vraag.

Gr. Tim

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Verpotten of laten staan? 4 jaren 6 maanden geleden #85333

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Hij oogt in iedergeval wel gezond!
Voor nu kan hij nog wel even binnen blijven staan maar ik zou hem als de temperatuur snachts ook boven de +- 14 graden blijft wel naar buiten verhuizen en dan als het weer kouder word weer naar binnen halen, tenminste zo doe ik dat met mijn ficus.
Hij oogt gezond en (tenminste mijn) ficus groeit het hele jaar wel door eigenlijk en een verpotting in andere grond kan nu wel gedaan worden, mits je weet waar je aan begint maar dat kun je op je gemak gaan uitzoeken dan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: TimmyFane

Verpotten of laten staan? 4 jaren 6 maanden geleden #85338

• TimmyFane
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank! Ik ga het internet leegtrekken.
Zijn er buiten deze site nog andere plekker waar ik aan goede informatie kan komen?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

Verpotten of laten staan? 4 jaren 4 maanden geleden #86942

• Lignum Vitae
  • Lignum Vitae's Profielfoto
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste Tim,

Ficus Microcarpa is een ijzersterke soort. In de oerwouden groeit het vanaf het loof van de bomen. De wortels groeien naar beneden en wurgen zo langzaam de boom waar het in groeit. Paar maanden geleden vond ik een mini zaailing in mijn tuin. Eerst in een klein potje gezet en toen overgepot naar een grotere pot. Het groeide razend snel en ik heb de plant inmiddels herpot en de wortels teruggesnoeid. De plant blijft maar groeien en groeien. Bedraad en S vorm gegeven maar het draad snijd al in, omdat de stam zo snel verdikt. Maar ja, ik woon in de tropen en heb makkelijk praten:)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts