In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer Palmatum Deshojo - Lente 4 jaren 6 maanden geleden #85312

• Mbell
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allen!

Ik heb een vraagje over de verzorging van mijn nieuwe Acer!
Deze heb ik ongeveer 2 maanden geleden gekocht, gelijk verpot in 100% akadama, en is gaan groeien als kool.
Zo sterk dat de foto (ong. van 5 dagen terug) al niet meer klopt, het is al een stuk voller geworden met blad.

Vorig jaar heb ik ook een Acer gehad die een stuk minder snel groeide, en helaas de winter niet heeft overleeft.
Daar heb ik weer van geleerd natuurlijk, vooral geduldigheid is een ding ;)

Nu is mijn vraag: hij groeit als kool, relatief groot blad, binnen-blad krijgt nu geen zonlicht.
Moet ik al gaan snoeien? Zo ja: heeft iemand een goede link/website met tips etc. De meeste sites gaan echt over pre-lente of juist winter snoei,
maar niet hoe je om moet gaan met de eerste lente-spurt (juist laten uitharden? Ongewenste nieuwe groei weghalen of niet?

Alvast bedankt!
M

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo - Lente 4 jaren 6 maanden geleden #85315

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
Sorry.. Voor mijn website ben ik een artikel aan het voorbereiden over exact dat thema..

ik heb afgelopen weekend veel van mijn bomen gesnoeid. Ik haal bladeren uit het binnenste weg zodat zonlicht binnenin kan komen. Van takken die ik lang wil laten groeien om extra dikte te krijgen haal ik een deel van de bladeren verderop ook weg zodat die geen schaduw geven.

Binnenin de boom heb je nu ruimte om te bedraden. Dat heb ik ook gedaan bij een deel van de bomen. Over een week of 4 als die takken verhout zijn gaat het draad er af en snoei ik takken terug.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Mbell

Acer Palmatum Deshojo - Lente 4 jaren 6 maanden geleden #85316

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Kijk eens naar Walter Pall zijn hedge pruning techniek

Acer Palmatum Deshojo - Lente 4 jaren 6 maanden geleden #85324

• Mbell
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor de reacties! Vooral de Walter Pall-techniek is erg interessant, zeker omdat ik veel las over het 'pinchen' van nieuwe groei (wat dus niet erg goed is voor de gezondheid van je boom...)

Ik zit voor nu een beetje tussen beide antwoorden in, ik heb wat gesnoeid, vooral om de binnenkant wat licht te geven en gelijk wat takken op een andere plek te zetten. Ik beheers de techniek van het bedraden nog niet echt goed, dus heb er nu voor gekozen om lichtjes te spannen om schade te voorkomen!

Voor nu ga ik 'm laten groeien, en vanaf nu ook wat meer kijken naar de Pall-techniek!
Erg leerzaam, dank!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Acer Palmatum Deshojo - Lente 4 jaren 6 maanden geleden #85330

• LucRoux
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 295
Bedenk wel dat Walter Pall al heel lang met bonsai bezig is, zijn eigen techniek(en) heeft ontwikkeld die voor hem en zijn bomen het best werken. Walter is een groot voorstander van naturalistische bomen, met zijn techniek ga je waarschijnlijk wat minder kunnen als je de meer klassieke japanse vormen nastreeft.

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts