In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ulmus tak-opbouw 4 jaren 6 maanden geleden #85162

• Mbell
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allen!

Ik heb een nieuwe Ulmus, centimeter of 40 hoog. Redelijk goede primaire takken, het zal nooit een prijswinnaar worden, maar wil er de komende jaren vooral mee oefenen en leren. Alleen de fijne vertakkingen was compleet door elkaar gegroeid toen ik 'm in bezit kreeg. Ik heb hier en daar al wat onnodige/kruisende/minder mooie takjes gesnoeid, om nieuwe groei te krijgen en de boom beter te gaan vormen!

Echter: ook na het snoeien van de 'lastpakken' in de plateaus, blijf ik de structuur esthetisch niet goed vinden. Hij groeit wel als kool.
Mijn vraag: In hoéverre kun je zo'n Ulmus terugsnoeien? Ik weet dat het sterke boompjes zijn (hij staat overigens deels binnen (winter), deels buiten (zomer)), en ook dat het jaren gaat duren voordat je een mooie tak-opbouw hebt, maar hoe rigoureus kan ik snoeien om een soort 'tak-reset' te initiëren?

Alvast bedankt! :)

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Mbell.

Ulmus tak-opbouw 4 jaren 6 maanden geleden #85163

• Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10
Hallo,
Ik heb ook zo een ulmusje uit de winkel.. Tip 1: buiten met de boom zeker met dit weer doet hij het beter buiten.. Laat hem dan goed groeien en begin met eerst alle lange nieuwe takken tot 3 a 4 bladen terug te snoeien, alle Russen takken snoei je beter in de winter terug.. Hebben ze meer tijd te récupereren en verliezen ze minder sapstroom..

Ulmus tak-opbouw 4 jaren 6 maanden geleden #85164

• dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 940
Je kunt hem zover snoeien dat er niks meer aanzit is de boom gezond waar het wel naar lijkt zal hij overal weer nieuwe knopjes tevoorschijn toveren.
Dat je hem het eerste jaar binnen houd om hem te laten wennen aan ons klimaat kan ik nog in komen maar hij kan in de winter prima buiten blijven kan je ook nog genieten van een mooie herfst show en daarna is hij kaal en kan je perfect de takken structuur zien maar het is jouw boom dus lekker mee doen wat jij wilt :)

Ulmus tak-opbouw 4 jaren 6 maanden geleden #85165

• Bonobonsai
  • Bonobonsai's Profielfoto
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ontvangen bedankjes 10

Bonobonsai schreef : Hallo,
Ik heb ook zo een ulmusje uit de winkel.. Tip 1: buiten met de boom zeker met dit weer doet hij het beter buiten.. Laat hem dan goed groeien en begin met eerst alle lange nieuwe takken tot 3 a 4 bladen terug te snoeien, alle Russen takken snoei je beter in de winter terug.. Hebben ze meer tijd te récupereren en verliezen ze minder sapstroom..

Tussen takken * mijn excuses haha

Ulmus tak-opbouw 4 jaren 6 maanden geleden #85166

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Als je de primaire takken in orde vind zou ik alle secundaire takken takken wegnemen die niet mooi zijn of niet goed staan tenzij je ze met een bedrading beter kunt zetten.
De nieuwe groei op de primaire takken zou ik laten doen tot het najaar en dan ook bijbebraden en al een eerste silhouet proberen maken.
Op de secundaire vertakking zou ik ze laten groeien tot je ze dik genoeg vind en al terugsnoeien naar het toekomstige silhouet.

Ulmus tak-opbouw 4 jaren 6 maanden geleden #85175

• leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 2541
belangrijk is ok gebalanceerd aan de gang te gaan. dus als je een hoofdtak tot een stomp terug snoeit, doe dat ook bij de rest. Anders zullen de niet hesnoeide takken de overhand nemen en de kort gezette takken traag reageren.

in theorie kan je alle takken weg halen bij een gezonde (!) iep

Ulmus tak-opbouw 4 jaren 6 maanden geleden #85209

• Mbell
  • Onderwerp Auteur
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor alle antwoorden!
Ik ga er mee aan de slag! :)

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts