Ik heb een vraagje mbt de pinus mugo, de kaarsen die groeien worden uiteindelijk takken, mocht ik 1/2 van een kaars af halen.. heeft dit dan ook consequenties voor de uiteindelijke tak die daaruit voortvloeit? Wordt die dan ook kleiner?
Kaarsen van mij mugo zijn op dit moment bruin achtig... las ergens dat je ze niet meer mag inkorten als ze bruin zijn en alleen mag inkorten als ze groen zijn.. klopt dat?
Hoi Michael, ja het heeft consequenties voor de tak maar op een positieve manier namelijk dat de boel compact kan blijven (kortere internodien).
Ik ben geen expert en doe het misschien anders dan andere bonsaiisten maar ik snoei de kaarsen als de kaarsen net open gaan en de nieuwe naalden net aan zichtbaar zijn geworden en ietsje open gaan staan is meestal ergens in de zomer.
ikzelf laat dan 3 a 4 naald paren zitten.
Aan het einde van de kaars zal de boom weer nieuwe knopjes maken die het jaar er op weer gaan groeien!
Evt kan een duidelijke foto soms ook helpen om advies te geven .
Ja precies dat is wat ik ook dacht, dat alles dan compacter blijft. Aangezien ik een jonge boom heb wil ik eigenlijk nu al beginnen met de kaarsen inkorten omdat ik anders bang ben dat de mugo de hoogte in schiet, daarom wil ik de kaarsen die zorgen voor takken in de hoogte inkorten.
Echter las ik ergens dat als de kaarsen bruin zijn je niet meer mag inkorten. Zie recente foto van vandaag.
Weet iemand hier meer over?? Bedankt
Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage. Log in of registreer om die te bekijken
Waar heb je dat gelezen ?
Volgens mij zolang je nog geen knopjes heb aan het einde van de kaars kun je hem inkorten en komen daarna de knopjes op het einde van de kaars ook kan de mugo ook zelfs verder terug op de kale takken nieuwe knopjes maken dus zou zelf persoonlijk ik bij zo'n jonge mugo juist maximale groei willen zo dat je verdikking van de stam en takken stimuleert.
Houd ook goed in de gaten dat je elke keer een takken splitsing van niet meer dan 2 hebt zodat je geen knobbel vorming krijgt op die plek is een bekend fenomeen bij mugo's