In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84726

• G_uillaume_S
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag iedereen,

Ik heb een 1,5 jaar geleden een prachtige chinese peper gekocht in Gingko Bonsai center. Ik heb goede raad gekregen, de juiste voeding en watergewoontes.

Dit ging een jaar lang heel goed, de eerste winter wat gele blaadjes die overal verspreid zaten, wegvielen en tijdens de lente vervangen werden door nieuwe groene blaadjes. Ik heb 2 maal "aphids"/ zwarte bladluisjes gehad die nu volledig weg zijn. De boom had daar niet onmiddelijk last van en af en toe eens met wat middel spuiten loste het probleem eind vorige zomer op.

Maar tijdens deze winter merkte ik dat 1 specifieke tak in de kruin alle blaadjes verloor. Een "tertiaire tak" = een volledige zijtak van een stevige zijtak op de stam. ( Ik hoop dat die beschrijving ergens op slaat. )

De rest van de boom was ok. Ik ging naar de winkel en ze stelden mij gerust dat dit kan voorkomen. Het was ten slotte winter en het was maar 1 tak.

Fast forward three months en terwijl de rest van de boom nog blijft bloeien, zijn meer en meer dergelijke takken volledig droog.
Die twijgjes knappen onmiddelijk af en hebben geen levendige flex meer. Ondertussen toch al het geval bij een goeie 40% van de boom.
Verspreid over de volledig boom.

Ik veronderstel dat er iets mis is, maar ik weet niet wat.
De boom heeft de voorbije weken goed zon en water gehad.

Any ideas?

Alvast bedankt,
Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84727

• G_uillaume_S
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
Fotos;

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84731

• Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 1172
Geef je niet teveel water waardoor de wortels aan het rotten zijn? Zo te zien staat hij nog in aarde.
Hij staat blijkbaar binnen, is dat het hele jaar zo?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: G_uillaume_S

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84745

• G_uillaume_S
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
In de winter was het moeilijk te onderscheiden of de aarde nu koud of vochtig was, maar ik heb nooit meer 2x per 2a3 dagen water gegeven.

Misschien heb ik zelfs wat te weinig water gegeven? of zou de boom dan minder gelokaliseerd bladverlies hebben?

De boom staat inderdaad het hele jaar binnen.
Ik zet echter nooit de verwarming aan om te warme temperaturen te vermijden. In de winter dus wel redelijk koud, potentieel misschien te koud aan de ruit?

De boom staat in de aarde, alleszins aan de oppervlakte. De samenstelling weet ik niet goed maar de boom is een goeie 80x80 cm hoog/breed en komt van een winkel waarvan ik enkel kan veronderstellen dat ze bonsai bloeden en ademen. Dus de samenstelling zit / zat waarschijnlijk wel juist.

Omdat de grond nog goed doorsijpelt, dacht ik nu even de boom te sparen van de verpottingsstress. Maar misschien heeft die boom dat nu net nodig?
Ik vraag me inderdaad af hoe het met de wortels zit.

PS. Leiden specifieke wortels naar specifieke takken? - Or am I going crazy ? :)

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84748

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Aan de samenstelling van de grond zal niets veranderd zijn.
Het is zoals hij is ingevoerd, daarvoor heb je in de verkeerde afdeling gekeken.
Dit is nog steed een commercieel opgekweekte boom, deze staan er enkel om voor iedereen wat te hebben.
Had je een goed voorbereide boom in de juiste grond gewild moest je in de lange serre gekeken hebben.

Msh heeft hij inderdaad te droog gestaan, te donker, geen luchtvochtigheid genoeg, en zo zullen er msh nog redenen zijn.
Heb je ooit al een opgezocht wat de specifieke verzorging voor deze boom is?
Hier al een linkje met wat basis info: www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/chinese-peper

Dat is altijd een moeilijke, met verpotten kun je de boom de genadeslag geven of net dat geven wat de boom nodig heeft om erdoor te komen.
Aan jou om in te schatten of je het risico neemt, maar als je het doet, zet hem dan in een korrelsubstraat en niet mee in die aarde.
Soms is niets doen goed, soms is niets doen net niet goed.

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84749

• Diluca
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Ontvangen bedankjes 303
En zet hem in de lente en zomer buiten.
Je zegt dat die het hele jaar door binnen staat? Dat is sowieso nooit aan te raden, bij geen enkele boom.
Ik weet niet wat de minimumtemperatuur van deze boom is, maar als het warm genoeg is, zoveel mogelijk buiten zetten.
Groeten Luc.

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84750

• G_uillaume_S
  • Onderwerp Auteur
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
De boom komt van deze winkel, en zag er alleszins schitterend uit toen ik hem kocht :) Uiteraard commercieel, maar niet zonder integriteit :)
www.ginkgobonsai.be/bonsai.htm - echt prachtig, je zou er de hele dag kunnen rondwandelen.
De boom stond in een aparte, meer bedekte serre sames meteen 30-tal andere "Indoor" bonsai.
Ik kijk sowieso eens naar een vernieuwing van de ondergrond na de Corona crisis.

Ik heb inderdaad de specifieke verzorging opgezocht (ik kreeg ook een ID + verzorgingstips van de verkoopster ).
Alleszins merci ;) Ik heb ondertussen ook bijna alle filmpjes van Herons Bonsai op youtube bekeken :D

Ik heb geen tuin, maar ik probeer de boom "buiten" te zetten. Voor zover ik gevonden heb is de minimumtemperatuur een 10tal graden.
Daar kan het aan het venster misschien wel wat ondergezakt zijn tijdens de winter.

Bedankt voor de tips. Ik heb ook aangeraden gekregen het voeden even stop te zetten, omdat een verzwakte boom moeilijk opneemt en de opgestapelde voeding dan uiteindelijk de wortels kan verbranden.

Ik probeer nog te zien wat de lente brengt en de tips toe te passen.
Kwestie van zo goed mogelijk op te volgen.

Hebben jullie een idee ( voor deze boom of in het algemeen ) wat het verschil kan zijn tussen overal wat blaadjes verliezen en specifieke plekken?

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 7 maanden geleden #84751

• Tom Haest
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Msh is het dan te laat in het seizoen, ik weet niet juist tot wanneer je een peperboom kunt verpotten.

Ja, ginkgo, dat ken ik. Ik kwam er voor corona wekelijks, soms meerdere dagen.
Hopelijk kan ik er snel terug naartoe.

Als het een specifieke plaats is zal het waarschijnlijk zijn omdat de boom de tak wilt afwerpen.

Chinese peper half dood / half levend? Zanthoxylum piperitum 4 jaren 6 maanden geleden #84997

• Jan V
  • New Member
  • New Member
  • Ontvangen bedankjes 0
De boom is sterk verwildert en het kost veel energie om al deze takken te voeden.
Dat de onderste tak is afgestorven is wel een teken dat er iets mis gaat.
Verpotten zou ik op dit moment niet doen, wel meteen buiten zetten op een lichte schaduw plek.

Het lijkt mij het best de boom terug te snoeien tot op de basis takken.
Prik met een eetstokjes wat luchtgaten in de bodem voor betere drainage.
Zorg dat de boom goed verankert is, gewoon met rust laten en spaarzaam bewateren.
Zo heb je kans dat de haarwortels weer herstellen.
En gewoon afwachten loopt als het goed is binnen enkele weken weer uit, wel regelmatig snoeien.
Veel succes.
Met vr. Groet. Jan V

• Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts